عنوان پایان‌نامه

ارزیابی ارزش ویژه برنددرمقاصدگردشگری کویرایران(مطالعه موردی:مقایسه کویرشهدادکرمان وکویرمصراصفهان)



    دانشجو در تاریخ ۲۲ شهریور ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ارزیابی ارزش ویژه برنددرمقاصدگردشگری کویرایران(مطالعه موردی:مقایسه کویرشهدادکرمان وکویرمصراصفهان)" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 70377
    تاریخ دفاع
    ۲۲ شهریور ۱۳۹۴
    استاد راهنما
    محمد حقیقی

    با توجه به اهمیت توسعه صنعت گردشگری و شرایط اقلیمی کشور و وجود کویرها با جاذبه‌های توریستی توجه به گردشگری کویر بسیار حائز اهمیت است.کویرشهدادکرمان و کویر مصر اصفهان از مناطق کویری هستند که توانایی بالقوه بالایی در جذب گردشگران دارند. از این رو بررسی ارزش ویژه برند این مقاصد گردشگری، جهت تدوین استراتژیهای بازاریابی ضروری است. هدف اصلی در این پژوهش ارزیابی ارزش ویژه برند در مقاصد گردشگری کویر ایران (مطالعه موردی:مقایسه کویر شهداد کرمان و کویر مصر اصفهان)می‌باشد. این پژوهش بر اهمیت ابعاد ارزش ویژه برند (آگاهی از برند،وفاداری به برند، تصویر ذهنی برند و کیفیت ادراک‌شده) که روی ادراکات گردشگران از برند مقصد تأثیرگذار است، تمرکز دارد. در تحقیق حاضر، ارزش ویژه برند مقصد گردشگری کویر با استفاده از مدل (کونکنیک و روزیر،2009) مورد ارزیابی قرار گرفت. این تحقیق به روش پیمایشی با استفاده از ابزار پرسشنامه انجام شد. جامعه آماری،شامل گردشگران داخلی کویر شهداد و مصر است. برای انجام پژوهش حجم نمونه 384 نفر بود که از بین گردشگرانی که طی دوره فروردین و اردیبهشت 1394 از این مناطق دیدن کردند، با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. داده‌های این پژوهش با استفاده از نرم‌افزار spss در دو سطح توصیفی و استنباطی با آزمون فریدمن ، تی وANOVA تجزیه و تحلیل‌شده‌اند. نتایج حاصل از این تحقیق نشان داده است، تفاوت معناداری بین دیدگاه گردشگران از آگاهی برند و کیفیت ادراک‌شده بین مقاصد گردشگری کویر شهداد و کویر مصر وجود دارد و طبق یافته¬های تحقیق آگاهی از برند کویر شهداد بیشتر از کویر مصر است همچنین کویر مصر در تمام شاخص¬های کیفیت ادراک‌شده به جز دسترسی آسان، نمره بالاتری نسبت به کویر شهداد کسب کرده است. بر اساس آزمون فریدمن، شاخص وفاداری در رتبه اول و پس از آن به ترتیب آگاهی از برند، کیفیت ادراک‌شده و تصویر برند قرارگرفته‌اند. واژه‌های کلیدی: ارزش ویژه برند مقصد گردشگری،آگاهی از برند،وفاداری به برند،تصویر ذهنی برند،کیفیت ادراک‌شده،کویر شهداد،کویر مصر
    Abstract
    Considering the importance of tourism development and climatic conditions and Deserts with tourist attraction paying attention to the desert tourism is very critical. SHAHDAD Kerman and MESR Isfahan desert are the areas which have high potential to attract tourists. Thus, the study of brand equity tourist destinations, it is necessary to develop marketing strategies. The main aim of this study was to evaluate brand equity in Iran desert destinations (Case Study: comparing desert of SHAHDAD Kerman and dessrt of MESR Isfahan and desert tourism is very critical. of Egypt). This study highlighted the importance of brand equity impact (brand awareness, brand loyalty, brand image and perceived quality) on the perception of tourists. In the present study, brand equity of desert tourism destination using the model (konecnik and Ruzzier, 2009) were evaluated. This survey was performed using questionnaire instrument. The population, including domestic tourists of SHAHDAD and MESR desert. The research sample was 384 of the tourists who visited these areas during March-May2015, were selected by simple random sampling technique. Data of this research using spss software in both descriptive and inferential statistics were analyzed by t-test and Friedman. The results of this study demonstrated that there is a significant difference between the attitudes of tourists from brand awareness and perceived quality between desert of SHAHDAD MESR desert and MESR desert , and according to the results of brand awareness of SHAHDAD desert is more than MESR desert MESR desert well as MESR desert in all indicators of perceived quality except convenient access, has achieved higher scores than SHAHDAD desert . According to Friedman test, loyalty indicator ranked respectively first and then brand awareness, perceived quality and brand image have been recogonised. Keywords: brand equity of tourism destination, brand awareness, brand loyalty, brand image, perceived quality, SHAHDA