بررسی رابطه بین تجربه سفرباانگیزه های سفرگردشگران خروجی ایرانی موردمطالعه:گردشگران خروجی به کشورترکیه
- رشته تحصیلی
- مدیریت جهانگردی - بازاریابی جهانگردی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 70004
- تاریخ دفاع
- ۲۴ شهریور ۱۳۹۴
- دانشجو
- حمید طالبی
- استاد راهنما
- طهمورث حسنقلی پوریاسوری
- چکیده
- شناسایی انگیزه های گردشگران از بنیادی ترین مباحث در تحقیقات گردشگری می باشد. سطح تجربه سفر گردشگران یکی از عواملی است که باعث تغییر در انگیزه¬های گردشگران می شود. هدف از این پژوهش بررسی رابطه ی بین تجربه سفر با انگیزه های گردشگران ایرانی که به کشور ترکیه سفر می کنند، می باشد. در این پژوهش، در ابتدا انگیزه¬های گردشگران با بررسی ادبیات نظری و پیشینه موضوع شناسایی شدند. جامعه آماری پژوهش حاضر گردشگران ایرانی ای است که به کشور ترکیه سفر کرده اند که تعداد 391 پرسشنامه به صورت نمونه گیری در دسترس تصادفی در آژانس¬های مسافرتی تهران و همچنین در کشور ترکیه جمع آوری گردید. سپس با استفاده از آزمون T و تحلیل واریانس یک طرفه ANOVA، داده ها تحلیل شدند که براساس تجزیه و تحلیل داده-های جمع آوری شده، نتایج نشان داد که بین افراد با سطوح تجربه سفر متفاوت در انگیزه های فرار/استراحت، نوجویی و ارتباط هیچگونه تفاوت معنی داری مشاهده نشد؛ از طرفی تجربه سفر بالاتر باعث بیشتر شدن شدت انگیزه¬های تعامل با جامعه میزبان و طبیعت می شود. همچنین تجربه سفر پایین تر باعث مهمتر شدن انگیزه¬های استقلال، خویشاوندی، هیجان، توسعه خود، خود شکوفایی، انزوا، نوستالژی، تجربه¬ی عشقی و پایگاه اجتماعی می¬شود. در نهایت پیشنهادات اجرائی و مسیر مطالعات آتی تبیین شدند.
- Abstract
- Identifying tourists motivations are one of the most fundamental issue in tourism research. The level of tourists' travel experience is one of the factors that cause a change in tourists' motives. The aim of this study is to investigate the relationship between travel experience and motivation of Iranian outbound tourists who are traveling to Turkey. In this study, first the tourists' motivations were identified by examining review of literature and relevant backgrounds. The research population consisted of Iranian tourists who were traveling to Turkey; 391 questionnaire were collected from travel agencies of Tehran and also in Turkey, by using available random sampling. The data was analyzed by using T-test and one-way Variance (ANOVA); based on the analysis of collected data, the results showed that there was no significant differences between people with different levels of travel experience in motivation such as escape/relax, novelty and relationship. However, the higher travel experience causes a greater intensity in motivations like host-site involvement and nature. Also, the lower travel experience makes the motivations such as autonomy, relationship, stimulation, self-actualization, self-development, isolation, nostalgia, romance and recognition to become more important. At the end, applicable suggestions and also the direction of future studies were explained. Key terms: travel motivation, internal and external motivations, motivation pattern, travel career, travel career ladder (hierarchy)