بررسی تاثیرابعادپیشبردقیمتی برارزش ویژه برندآژانسهای مسافرتی
- رشته تحصیلی
- مدیریت جهانگردی - بازاریابی جهانگردی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75460;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75460
- تاریخ دفاع
- ۱۴ شهریور ۱۳۹۴
- دانشجو
- سعیده اسماعیلی
- استاد راهنما
- محسن نظری
- چکیده
- پیشبرد قیمتی یکی از مباحث مهم در زمینه ی قیمت گذاری می باشد. همچنین ارزش ویژه برند از جنبه های بسیار مهم برند سازی شرکت ها است. در این پژوهش در ابتدا ابزارهای پیشبرد قیمت و ابعاد ارزش ویژه برندبا بررسی ادبیات نظری و تجربی موضوع شناسائی شدند و همچنین بر اساس نظریه های موجود یک مدل مفهومی در قالب 5 فرضیه اصلی و 4 فرضیه فرعی تدوین شد. جامعه ی آماری پژوهش مسافران آژانس های مسافرتی می باشد که 461 نفر به طور تصادفی برای پاسخ دادن به پرسشنامه انتخاب شدند. سپس با استفاده از تحلیل واریانس، داده ها تحلیل شدند و بر اساس تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده، پیشبرد قیمتی و ابزارهای آن بر ارزش ویژه برند و همچنین ابعاد چهارگانه آن که شامل وفاداری برند، کیفیت ادارک شده، آگاهی از برند و تداعی از برند می باشد تاثیر مثبت دارد. نتایج پژوهش بیانگر آن است که از 6 ابزار پیشبرد قیمتی بیان شده در تحقیق، خدمات رایگان و تخفیف خرید مکرر بیشترین تاثیر را بر افزایش ارزش ویژه برند آژانس های مسافرتی دارند و هدایای ویژه نیز کمترین تاثیر را ارتقای ارزش ویژه برند دارد. در ادامه پیشنهادهای اجرائی و مسیر مطالعات بعدی تبیین شدند.
- Abstract
- Price promotion is one of the most important subjects in pricing. Furthermore, branding, is of significant importance in Branding. In this study, price promotion tools and brand equity dimensions are identified via theoretical and empirical literature review and a concept model with the basis of 7 hypothesis is developed. Statistical population (society) for this study is selected from passengers of tour and travel agencies where 461 samples are selected randomly to answer the questionnaire. Then, the acquired data has been analyzed using variance analysis. It is concluded that price promotion and its tools has a positive impact on brand equity and its quad aspects including: brand loyalty, perceived quality, brand awareness, and brand association. Research results indicates that among 6 expressed price promotion tools, free services and discounts on successive purchases have the most significant impact on enhancement of brand equity of tour and travel agencies while special gifts have the least impact. This section is followed by recommendations for practical purposes and future studies.