بررسی اثررسانه های اجتماعی دربرنامه ریزی سفرگردشگران خارجی به شهرتهران موردمطالعه:جاذبه های تاریخی فرهنگی
- رشته تحصیلی
- مدیریت جهانگردی - بازاریابی جهانگردی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73164;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73164
- تاریخ دفاع
- ۲۹ شهریور ۱۳۹۴
- دانشجو
- زینب مهرآبادی
- استاد راهنما
- محمد حقیقی
- چکیده
- گردشگری صنعتی مبتنی بر اطلاعات است، بنابراین ضروری است تا از تغییرات در فناوری اطلاعات و ارتباطات، رفتار مصرف کننده و تاثیراتی که این تغییرات بر توزیع و دسترسی اطلاعات مرتبط با سفر می گذارد، آگاه بود.گزارش ها و مطالعات محققان نشان می دهد، اینترنت و وب سایت های رسانه های اجتماعی در برنامه ریزی سفر و جستجوی اطلاعات گردشگران نقش دارند. همچنین گردشگران نیاز به رسانه های اجتماعی را درک کرده اند و از آن در تمام مراحل تصمیم گیری سفر خود استفاده می کنند. با توجه به این تاثیرات در سیستم گردشگری، این تحقیق قصد دارد اثر رسانه های اجتماعی بر برنامه ریزی سفر گردشگران خارجی به ایران را تبیین کند. برای رسیدن به این هدف با ارایه مدل پیشنهادی، اثر متغیر های محتوای رسانه های اجتماعی، قابل اطمینان بودن محتوا و ویژگی های جمعیت شناختی بر متغیر استفاده از رسانه های اجتماعی در برنامه ریزی سفر سنجیده شد. باتوجه به آزمون های روش حداقل مربعات جزیی، پایایی و روایی پرسشنامه سنجش و تایید شد. سپس داده های 299 پرسشنامه جمع آوری شده گردشگرانی که در بازه زمانی اواسط اردیبهشت ماه تا پایان خرداد ماه سال 1394 از جاذبه های تاریخی فرهنگی تهران بازدید کرده بودند، با روش مدل¬سازی معادلات ساختاری مبتنی بر رویکرد حداقل مربعات جزیی تحلیل شد. نتایج تحقیق نشان داد متغیر محتوای رسانه های اجتماعی بر استفاده از رسانه های اجتماعی در برنامه ریزی سفر گردشگران خارجی به ایران اثر مثبت و نسبتا بزرگی دارد. همچنین متغیر های قابل اطمینان بودن محتوا و ویژگی های جمعیت شناختی بر استفاده از رسانه های اجتماعی در برنامه ریزی سفر گردشگران به ایران، اثر مثبت و کمی دارد.
- Abstract
- Tourism is an information base industry, so it is necessary to be aware of changes in information and communication technology, consumer behavior and their effects on the distribution and the access of travel-related information. Tourism researches and travel reports show that the Internet and social media sites have a role in tourists travel planning and their travel information-seeking. Also, tourists intend to use social media in all stages of their decision-making. Due to these impacts on tourism system, this research aims to investigate the effect of social media on foreign tourists travel planning to Iran. To achieve this aim, research proposed model variables that are social media content, reliability of content and demographic characteristics were assessed. The reliability and validity of questionnaire were verified by partial least squares tests. The data was collected from 299 questionnaires that were filled out by tourists who visited Tehran historical and cultural attractions in the period mid-May to the end of June 2015. Analysis of data was down by SEM approach based on PLS method. The results suggested that social media content has a relatively large positive effect on the use of social media in tourists travel planning to Iran. Also, reliability of content and demographic characteristics have a small positive effect on the use of social media in tourists travel planning.