بررسی تاثیرعوامل موثربراجرای موفق رویدادهای فرهنگی ازدیدگاه گردشگران،موردمطالعه جشن سده
- رشته تحصیلی
- مدیریت جهانگردی - بازاریابی جهانگردی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 69956
- تاریخ دفاع
- ۲۴ شهریور ۱۳۹۴
- دانشجو
- سیده فروزنده فضلوی
- استاد راهنما
- محسن نظری
- چکیده
- واقعیت آن است که روند برگزاری رویدادهای گوناگون در مقاصد مختلف از دهه پایانی قرن بیستم چندان شتاب گرفته است که گویا مسابقه ای در تدارک و برگزاری رویداد میان مقاصد در جریان است. این موضوع از آنجایی که مسئله توسعه گردشگری در کشور در چارچوب سیاست های کلی نظام قرار دارد،می تواند به عنصری جذاب برای معرفی طیفی به نسبت روز آمدتر و قابل توسعه تر از جاذبه ها در صنعت گردشگری کشور بدل شود. امروزه گردشگری رویداد یکی از استراتژی های مهم برای توزیع گردشگری به صورت عادلانه و منظم در مناطق مختلف و در زمانهای مختلف در کشور محسوب می شود. جشن سده یکی از رویدادهای منحصر به فرد و با اصالت است که هر ساله در استانهای یزد و کرمان برگزار میشود. این پژوهش به پرشدن شکاف پژوهشی در حوزه رویدادهای فرهنگی کمک می کند وسعی می شود تا تاثیر عوامل موثر بر اجرای موفق رویداد جشن سده که هر ساله در استان کرمان برگزار می شود را مورد بررسی قرار دهد. در این پژوهش مواردی همچون مشارکت مردم محلی، ،اثربخشی بازاریابی(تبلیغات)،امنیت و بهداشت،وجود زیرساخت ها و تسهیلات،کیفیت اجرای برنامه به عنوان عوامل موثر در برگزاری یک رویداد فرهنگی مطالعه می شود.این پژوهش از نظر هدف، کاربردی (عملیاتی) و از لحاظ جمع آوری اطلاعات، توصیقی-پیمایشی است . جهت گردآوری اطلاعات از منابع کتابخانه ای و ژورنال های معتبر در این حیطه تخصصی گردشگری و همچنین پرسشنامه استفاده شده است.جامعه آماری پژوهش، گردشگران حاضر در جشن خواهند بود و برای تحلیل فرضیات مدل و نیز آزمون روابط بین متغیرهای تحقیق از رویکرد مدل سازی معادلات ساختاری مبتنی بر حداقل مربعات جزئی (Partial Least Square) یا PLS استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده های تحقیق در مجموع از 140 پرسشنامه توزیع شده؛ 109 پرسشنامه درست و صحیح جمع آوری گردید و به کمک نرم افزار Smart-PLS مورد تحلیل قرار گرفت. به منظور بررسی وضعیت هر یک از متغیرهای تحقیق، رضایت از جشن، کیفیت اجرای برنامه، مشارکت جامعه محلی، تبلیغات، تصویر مقصد، امنیت و بهداشت جشن، تسهیلات و خدمات گردشگری ارائه شده و اینکه آیا در وضعیت مطلوبی قرار دارد و یا که خیر. از آزمون تی تک نمونه ای استفاده شده است. آزمون تحلیل واریانس یک طرفه (ANOVA) نیز انجام شده است.. همچنین به منظور رتبه بندی عوامل موثر در برگزاری موفق رویدادهای فرهنگی
- Abstract
- The fact is in late 20 century the procedure of attending different events in different destination getting fast and it seems there is a competition between destination. This subject can be an attractive element for improvement of tourism industry and devas ting tourist attractions in according to government policy. Today event tourism is an important strategy for distributing tourism accurate and square in different areas and in different times. Sadeh celebration is one of the unique and gentry events which is celebrated every year in Yazd and Kerman. This research helps to fulfilled the research gaps in terms of cultural events and also will try to survey the sensational elements in order to have a successful implement every year in Kerman province for Sadeh celebration. In this research studying the different occasions like partnership of local community, effects of advertisements, security and health, existence of infrastructure and facilities, quality of executive the programs. The research in terms of goal is practical and in terms of information is describing. For gathering the information the librarian sources and valid journals in this specific tourism and questionnaire to be used. The statistic society research, the tourists will be in the celebration for analyzing the theories and examining the relation between researches variables from approach making model of the structural equivalents for partial least square or PLS to be used. For analyzing data of the research totally from 140 questionnaires which was distributed, 109 questioners was correctly gathered and also analyzed by Smart-PLS software. In order to analyze the situation of each of the variables of the research, satisfaction of the celebration, executing programs quality, cooperation of the local people, advertisement, destination image, security and heath, tourism facilities are in good condition or not! by these examination there is a T-test.The one way analyzing Variance also has done. In order to rank elements for attending a successful cultural event from the tourists point of view, Freedman test is used. The results has shown that from these 5 important elements, executing quality has got the most effective in terms of satisfaction, destination image and memorable experience to the minds of the tourists. Infrastructures, tourism services just effected on the satisfaction of the tourists, The other variables of the research cannot have a meaningful effect on the 95% confidence of the satisfactions approaches, memorable experience and destinations image. Key Words: Tourism Events, Successful Executing Events Index, Tourists Satisfaction, Destinations images, Memorable experience, Cultural Events, Kerman, Sadeh Celebration.