عنوان پایاننامه
مقایسه مردم شناسی طایفه های مطرود در حوزه فرهنگی زاگرس با تاکید بر خطیرهای بویر احمد
- رشته تحصیلی
- علوم اجتماعی - مردم شناسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4922;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77767;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4922;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77767
- تاریخ دفاع
- ۰۷ مهر ۱۳۹۴
- دانشجو
- علی محمدی
- استاد راهنما
- ابراهیم فیاض
- چکیده
- غربتی ها در بسیار از نقاط ایران از سوی جوامع میزبان دچار طرد در همسرگزینی هستند. به نظر می رسد این طرد در اثر سبک زندگی و حتی نژاد متفاوت و نابهنجار غربتی ها باشد. در ایل بویراحمد مردمانی با نام خطیر زندگی می کنند که علی رغم رفتار هنجارمند و پایگاه اجتماعی بالا از طرد در ازدواج رنج می برند. برای یافتن دلیل این پدیده اجتماعی ناگزیر بودیم از توصیفی نسبتا فربه از وضعیت کنونی خطیرها و نیز مردم شناسی تاریخی ایل بویراحمد. این کار به روش مردمنگاری و اسنادی انجام شد. در نهایت یافته های ما نشان می دهد که خطیرها به دلیل سبک زندگی متفاوت پیشه ورانه در یک جامعهی جنگاور نتوانسته اند یک طایفه تشکیل دهند بنابراین از مشارکت در هویت ایلی بازمانده اند. آنان تا امروز همچنان بیگانهگانی در میان ایل اند و این بیگانهگی در ایل به خصوصیات ذاتی و خونی آنان ارجاع داده می شود پس از ازدواج با آنان روگردانی می شود.
- Abstract
- Ghorbaties who live in many areas of Iran are excluded by host communities when going get married. It seems this exclusion is based on their abnormal lifestyle and even their different race. There are some people, in Boyer-Ahmad Tribe, called Khatirs who are involved with exclusion from marriage with others, while they have normal behavior and high social status. In order to find the determinants of this social phenomenon, we needed to make a rather rich description of Khatirs' current situation as well as historical anthropology of Boyer-Ahmad Tribe. This research was done using ethnography and documentary method. The results show that Khatirs haven't been able to form a clan in a warrior community because of their different artisan lifestyle, thus have failed to make a contribution to the tribal identity. They have been treated as outsiders in the tribe so far and this estrangement in the tribe is ascribed to their intrinsic and blood properties so that they are rejected in the context of marriage. Keywords: Khatirs, Ghorbaties, exclusion in the context of marriage, artisan community,