عنوان پایاننامه
انتخاب آمیخته رسانه در کمپین های تبلیغاتی با تلفیق مدل تصمیم گیری زبانی فازی و الگوریتم ژنتیک مورد مطالعه:بانک پارسیان
- رشته تحصیلی
- مدیریتMBA - بازاریابی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 68739
- تاریخ دفاع
- ۳۰ خرداد ۱۳۹۴
- دانشجو
- هوشنگ تدریسی جوان
- استاد راهنما
- امیر خانلری
- چکیده
- یکی از تصمیمات چالش¬برانگیز در کمپین¬های تبلیغاتی اکثر سازمانها، انتخاب ترکیبی مناسب از رسانه¬های تبلیغاتی در دسترس سازمان است. وجود رسانههای تبلیغاتی مختلف، پیچیدگی پدیده تبلیغات و اهمیت اقتصادی این تصمیم از جمله دلایلی هستند که تصمیم¬گیری در خصوص انتخاب رسانه را به چالش می¬کشند. همچنین، تفاوت در اثربخشی هریک از رسانه¬ها و محدودیت بودجه باعث شده که شرکتها نتوانند همه رسانههای تبلیغاتی را برای انتقال پیام تبلیغاتی به مشتریان به کار ببندند. اکثر مدل¬های سنتی انتخاب رسانه یا مبتنی بر قضاوت و تجربه افراد هستندکه توانایی در نظر گرفتن تعداد بالای ترکیبات مختلف رسانه¬ها را ندارند، و یا مدل¬هایی کمی هستند که نمی¬توان دانش و تجربیات افراد را که معیارهای کیفی و ذهنی هستند، در آن¬ها وارد کرد. از طرفی، انتخاب رسانه تبلیغاتی فرآیندی از اطلاعات مبهم، غیر مشخص و ذهنی را در بر می¬گیرد. بنابراین، در این پژوهش با به کارگیری مدل تصمیم زبانی فازی و الگوریتم ژنتیک، رویکردی جدید برای انتخاب آمیخته رسانه تبلیغاتی معرفی شده است که قادر است بر مشکلات مذکور غلبه کند. در پایان، متدولوژی ارائه شده در کمپین تبلیغاتی توسعه خدمات کارتخوان بانک پارسیان به عنوان یک مثال کاربردی در دنیای واقعی، اجرا شده است. نتایج حاصل از اجرای مدل در کمپین یاد شده نشان می¬دهد مدل ارائه شده در پژوهش از کارآمدی قابل قبولی برخوردار است. لازم به ذکر است که برای اجرای مدل ارائه شده از نرم¬افزار MATLAB استفاده شده و کدنویسی بر پایه اطلاعات جمع¬آوری شده از سازمان مربوطه انجام شده است.
- Abstract
- One of the challenging decisions in advertising campaigns of most organizations is the selection of an appropriate mix of available advertising media. The reasons challenge the decision-making to media selection are such as the multiplicity of alternatives, the complexity of the advertising phenomena, and the economic importance of this decision. In addition, the organizations can not apply all advertising media to convey messages to customers because of the difference between the effectiveness of media, and the budget constraints. Most of the traditional media selection procedures are whether based on judgment and experience of the decision makers that have no ability to consider the very large number of media combinations, or quantitative models that could not incorporate knowledge and experience of decision makers which are qualitative criteria. On the other hand, advertising media selection process involves imprecise, uncertain and subjective information. Therefore, in this study by integrating a linguistic decision model with genetic algorithms, a new approach is presented for selection of the advertising media mix that is able to overcome the mentioned problems. In the end, the proposed methodology is implemented at the advertising campaign of service development of Parsian bank POS, as a practical example in the real world. The proposed methodology shows satisfactory results in this empirical study. MATLAB software was used to run the proposed model and programming was based on the information accumulated from the relevant organization.