عنوان پایاننامه
بررسی ظرایف صنایع بلاغی دراشعار سعدی
- رشته تحصیلی
- زبان و ادبیات فارسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 4182;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 70808
- تاریخ دفاع
- ۲۴ شهریور ۱۳۹۴
- دانشجو
- سمانه سالاری اول
- استاد راهنما
- امید مجد
- چکیده
- سعدی استاد مسلم غزلسرایی در ادب فارسی است و از دلایل مهم تأثیرگذاربودن سخن او استفاد? بجا و درست از فنون بلاغی و دقت نظر در انتخاب آنها میباشد، سعدی در انتخاب فنون بلاغی مهارت دارد، آنها را درست برمیگزیند و هریک را در جای مناسب خود مینشاند. درکلام سعدی زیباییها و ظرافتهای زیادی نهفته است که محققان تابحال به بخش کمی از آن دست یافتهاند. اهمیت بلاغت در شعر و همچنین عدم وجود این نوع تحقیق در غزلیات شاعری چون سعدی، محقق را بر آن داشت تا به بررسی و تحقیق در این زمینه بپردازد. ناگفته نماند که موضوع پژوهش حاضر بررسی ظرافتهای بلاغی در آثار سعدی است اما بدلیل حجم زیاد آثار سعدی و همچنین گسترده بودن موضوعات بلاغی، از بین آثار سعدی غزلیات و از بین صنایع لفظی و معنوی بلاغی ایهام، جناس، استعاره، تضاد، پارادوکس و تکرار مورد بررسی قرارگرفت. روش تحقیق در پژوهش حاضر، کتابخانهای و با بهرهگیری از شیو? تحلیل محتوا صورتگرفته است. رسال? پیش رو دارای چهار فصل است، فصل نخست که مقدمه نام دارد به اهداف و مقاصد تحقیق و تاریخچ? مطالعاتی تحقیق و اهمیت و ضرورت آن میپردازد، فصل دوم کلیات است و شامل شرح حال سعدی، سبک سعدی و تعریف بلاغت و فنون بلاغی میباشد، فصل سوم، که بدن? اصلی تحقیق را تشکیل میدهد، به تحلیل ابتکارات سعدی در صنایع مذکور میپردازد و در فصل پایانی نتیجهگیری ارائه میشود. در انجام این پژوهش به این نتیجه رسیدیم که سعدی علاوه بر تمام وجوه شناخته شد? بلاغت که در شعرش بکار برده از فنون جدید دیگری که تابحال در شعر دیگران نیامده نیز بهره برده است و فرض این تحقیق بر این است که سعدی در این زمینه ها صاحب ابتکارات خاصّ خویش است. واژههای کلیدی: سعدی، غزلیات، ایهام، جناس، استعاره، تضاد، پارادوکس، تکرار.
- Abstract
- ghazal, in Persian literature, and one of the main important reasons behind his influential words is proper use of rhetorical techniques and careful selection of them. Saadi has a special skill in selecting rhetorical techniques, and chooses them rightly and puts then in the right place. There are many beauties and great subtleties in Saadi's works and researchers have captured a little part of it yet. The importance of rhetoric in poetry as well as the absence of this type of research in the lyrics of a poet like Saadi, prompted the author to investigate and study this field. It should be noted, however, that this study examines the rhetorical subtleties of Saadi's works; meanwhile due to the large amount of his works as well as wide range of rhetorical topics, only Saadi's ghazals have been studied and among the embellishments, equivoque, pun, metaphor, oxymoron, paradox and palilology were taken into consideration. Methodology of this study is library-based one, using content analysis method. This thesis has four chapters, the first chapter is an introduction to the aims and objectives of the research, review of literature and the importance and necessity of the topic; the second chapter is an overview of Saadi's biography, Saadi's style and definition of rhetoric and rhetorical techniques; the third chapter, which constitutes the main body of the study, is an analysis of the Saadi's innovations for such techniques; and conclusions are presented in the final chapter. In this study, we found that Saadi, in addition to benefitting from all those well-known aspects of rhetoric in his poetry, has devised some new techniques, not known to others. The research hypothesis is that Saadi has some innovations of his own in this field. Keywords: Saadi, ghazal, equivoque, pun, metaphor, oxymoron, paradox, palilology.