عنوان پایان‌نامه

ارزیابی مکانیز م های استحکام بخشی در فولاد TRIPحاوی مس مورد استفاده در صنعت خودرو



    دانشجو در تاریخ ۳۰ دی ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ارزیابی مکانیز م های استحکام بخشی در فولاد TRIPحاوی مس مورد استفاده در صنعت خودرو" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: TN 1249;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72729;کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: TN 1249;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72729
    تاریخ دفاع
    ۳۰ دی ۱۳۹۴

    توسعه ریزساختار نواری و پارگی داغ سطحی در حین نورد گرم در فولاد TRIP مس دار کم آلیاژ مورد مطالعه قرار گرفت. مشخص شد که جهت ایجاد کارپذیری داغ در فولاد مس دار لازم است عملیات کار گرم در دمایی زیر نقطه ذوب مس برای جلوگیری از تشکیل فاز مذاب غنی از مس و نفوذ آن به مرز دانه، انجام شود. جهت بررسی اثر ریز ساختار اولیه بر روی خواص مکانیکی ورق تولید شده، حالت های مختلف نورد گرم و سرد شدن پس از آن، طراحی شد. نشان داده شد که نورد متقاطع یک روش مناسب برای کاهش ناهمگنی ساختار در ورق های نورد شده ناشی از حضور ساختار نواری می باشد که دارای ترکیب بهتری از خواص مکانیکی و همسانگرد بودن این خواص نیز می باشد. از طرف دیگر، نمونه های سرد شده در هوا بیشترین استحکام را به همراه داشتند که ناشی از ریزساختار ریز و پیچیده آنها بود. پس از انجام عملیات حرارتی TRIP نیز مشخص شد که توزیع آستنیت باقیمانده و بینیت به شرایط فرآیند تولید و ریزساختار اولیه وابسته می باشد. این نتایج نشان داد که شکل و توزیع فازها در ریزساختار می تواند اثر مهمی بر استحکام بخشی فولاد TRIP داشته باشد. یک تفاوت مهم در مکانیزم های استحکام بخشی ورق های کارسرد شده و ورق های فولاد TRIP، وجود پدیده TRIP بود که با افزایش نرخ سخت شوندگی، گلویی شدن را به تاخیر می اندازد. نشان داده شد که این پدیده خود به شدت وابسته به توزیع فازها در ریزساختار اولیه می باشد. جهت بررسی تاثیر کرنش سختی بر استحکام بخشی فولاد و پدیده TRIP، آنیل نمونه نورد سرد شده قبل از استحاله TRIP انجام شد و نشان داده شد که این آنیل، باعث افت شدید خواص شده و عملا از نمونه حاصل، اثر TRIP مناسبی قابل حصول نیست. این موضوع نشان داد که کرنش اولیه قبل از عملیات حرارتی TRIP مرحله مفیدی در فرآیند تولید این فولادها می باشد. رسوب سختی مس نیز به عنوان دیگر مکانیزم استحکام بخشی بررسی شد و هر چند استحکام را افزایش داد ولی تاثیری بر پدیدهTRIP نداشت.
    Abstract
    The development of microstructural banding and surface hot shortness during hot rolling in a 1.4 wt% Cu-bearing low-alloy steel was studied. Different hot rolled states and its cooling afterward were produced to investigate the effect of initial microstructure on the mechanical properties. It was revealed that to insure the hot workability of Cu-bearing steel, it is required to conduct hot working operations at temperatures below the melting point of copper to suppress the formation of liquid Cu-enriched phase that penetrates into grain boundaries. Cross rolling was found to be a promising approach to decrease the anisotropy of the rolled sheets resulted from the presence of the banded structure, while maintaining a better combination of mechanical properties. Moreover, air-cooling yielded maximum strength due to its fine and complex microstructure. After TRIP heat treatment, distribution of retained austenite and bainite depends on the initial Microstrucure and Processing history. These results showed that the shape and distribution of the phases in the microstructure, can have an important effect on the strengthening of TRIP steel. It was shown that TRIP effect is highly dependent on the distribution of the phases in the microstructure. To investigate the effect of strain hardening and TRIP effect, annealed the cold rolled TRIP sample and it was shown that it causing a decreasing on the mechanical properties and TRIP effect. This indicates that the initial strain before the heat treatment TRIP steels are useful in the production process. Copper Precipitation hardening as well as other strengthening mechanisms was studied, but it did not show any effects on the TRIP effect. Keywords: TRIP Steel, Microstructure, Mechanical Properties, Strengthening Mechanisms, Hot Shortness, precipitation Strengthening