عنوان پایان‌نامه

ارائه مدلی برای وب سایتهای گردشگری پزشکی ورتبه بندی وب سایتهای منتخب بااستفاده ازتکنیکهای تصمیم گیری چندشاخصه



    دانشجو در تاریخ ۰۲ دی ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ارائه مدلی برای وب سایتهای گردشگری پزشکی ورتبه بندی وب سایتهای منتخب بااستفاده ازتکنیکهای تصمیم گیری چندشاخصه" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72225;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72225
    تاریخ دفاع
    ۰۲ دی ۱۳۹۴

    گردشگری پزشکی فعالیتی اقتصادی است که موجب ارایه خدمات شده و دو بخش پزشکی و گردشگری را به هم پیوند میدهد. در سال های اخیر، رشد این صنعت بسیار چشم گیر بوده است و تعداد زیادی از گردشگران پزشکی از نقاط مختلف دنیا برای درمان به کشورهای درحال توسعه سفر کرده اند. به دلیل وجود مقاصد متعدد برای انتخاب و اطلاعات موجودی که میزان اعتماد به آن ها متغیر می باشد، بسیاری از مسافران پزشکی ترجیح می دهند از وب سایت های تسهیل گر گردشگری پزشکی برای انتخاب کشور مقصد خود استفاده کنند. این گونه وب سایت های تسهیل گر به منظور بهره مندی بیمار از مراقبت های پزشکی، ترکیبی از اقدامات مورد نیاز گردشگران پزشکی را فراهم می کنند و به عنوان واسطه ای بین بیماران و تامین کنندگان خدمات پزشکی عمل می کنند. بررسی و شناسایی خدمات و اطلاعات ارایه شده بر روی وب سایت های تسهیل گر گردشگری پزشکی دارای اهمیت زیادی است. از این رو هدف از پژوهش حاضر ارایه مدلی مفهومی برای وب سایت های تسهیل گر گردشگری پزشکی و رتبه بندی وب سایت های منتخب گردشگری پزشکی ایرانی براساس مدل ارایه شده به مدد تکنیک های تصمیمگیری چند شاخصه است. برای نیل به این هدف، در بخش اول پژوهش از استراتژی دو مرحله ای "بررسی وب سایت های برتر در حوزه گردشگری پزشکی که با جستجو هفت کلیدواژه تخصصی در موتور کاوش گوگل به دست آمده" و سپس با "طراحی مدلی مفهومی با به کارگیری خدمات و اطلاعات استخراج شده" دنبال گردید. مدل ارایه شده دارای سه سطح خدماتی و اطلاعاتی است، که در سطح اول پنج دسته عمده از خدمات و اطلاعات در وب سایت ها، در سطح دوم 16 دسته و در سطح سوم 69 دسته از خدمات و اطلاعات، معرفی شده اند. با به کارگیری روش کمی تحلیل محتوا و محاسبه ی فراوانی هریک از خدمات و اطلاعات در هر سه سطح از مدل ارایه شده، اولویت بندی برای آن ها انجام شد. نتایج حاصل از این روش نشانگر آن بود که در وب سایت های برتر تسهیل گر گردشگری پزشکی محتوای معرفی گزینه های پزشکی از اهمیت بیشتری نسبت به دیگر محتواها برخوردار است و در رده های بعدی محتوای معرفی تسهیلات وب سایت، معرفی گردشگری پزشکی، معرفی وب سایت و در انتها نظرات بیماران و مخاطبان قرار می گیرند. در بخش دوم پژوهش، با تایید مدل و شاخصهای آن توسط خبرگان به منظور بررسی وضعیت وبسایتهای گردشگری پزشکی ایرانی و میزان تبعیت آنها از مدل ارایه شده، وزندهی شاخصها و رتبهبندی وبسایتها توسط خبرگان صورت گرفت. نتایج حاصل از وزندهی شاخصها با استفاده تکنیک فرایند تحلیل سلسله مراتبی و پرسشنامه خبره حاکی از آن است که شاخص معرفی گزینه های پزشکی دارای بالاترین وزن برابر 377 / 0 میباشد و به ترتیب شاخص نظرات بیماران و مخاطبان دارای وزنی برابر 285 / 0 ، شاخص معرفی تسهیلات وبسایت دارای وزنی برابر 202 / 0 ، شاخص معرفی وبسایت دارای وزنی برابر 128 / 0 است و کمترین وزن به شاخص معرفی گردشگری پزشکی با وزنی برابر 04 / 0 اختصاص دارد. سپس نتایج حاصل از رتبه بندی وب سایت ها با استفاده از تکنیک ویکور بر اساس مقدار Q صورت گرفت بطوریکه کمترین ارزش، بالاترین اولویت را به خود اختصاص داده است. طبق نظر خبرگان، وبسایت imt-ins.com و irnaam.com با مقدار Q برابر صفر رتبه اول و در بهترین وضعیت قرار دارند و به ترتیب وبسایت iran-medical-tourism.com با مقدار Q برابر 41 / 0 رتبه دوم، iranhtg.com با مقدار Q برابر 50 / 0 رتبه سوم، و در نهایت وبسایت gahtour.com با مقدار Q برابر 1 در رتبه آخر و در بدترین وضعیت قرار دارد . کلمات کلیدی: ارایه مدل، تحلیل محتوا، تکنیک های تصمیم گیری چند شاخصه، گردشگری پزشکی، وب سایت های تسهیل گر گردشگری پزشکی، AHP ، VIKOR
    Abstract
    Medical tourism is an economic activity which offer different services and bind tourism and medical industry together. In recent years, the growth of this industry has been highly significant and lots of international medical tourists have traveled to developing countries for treatment. Despite different medical destinations and health centers as well as available information with different degree of confidence, lots of medical tourists prefer to benefit from facilitator websites of medical tourism to plan their trip. These kinds of websites offer a package of required services and act as an intermediary between patients and medical service providers. Identifying information and services offered by medical tourism website facilitators is so important. The main purpose of this study is to develop a conceptual model for medical tourism facilitators And Ranking Selected Iranian Websites Based on the developed model and Using Multi-Criteria Decision Making Techniques to attract prospective medical tourists. To achieve this goal a two-phase strategy was used. At first top facilitator websites of medical tourism have been identified from googling seven keywords then a conceptual model have been developed using extracted information and services. The developed model consists of 3 information and service levels. In first level main categories of information and service in websites, in the second level 16 categories and in the third level 69 categories are introduced. Using quantified content analysis and calculating frequency of each level the items are prioritize. The results show that in such websites concept of introducing the medical choices is the most important one. The next more important categories are introducing website facilities, introducing medical tourism, introducing yourself and the reviews of customers, respectively. At the second part of the research, experts have approved the model and its indicators. Then to evaluate Iranian medical tourism websites and their consistent with the developed model, the experts have weighted the indicators and ranked the websites. Using multi attribute decision making techniques show that “introducing medical alternatives” enjoys the highest weight equal to 377/0. The other indicators are ranked in the following way respectively: “patients’ reviews” equal to 285/0, “introducing website facilitators” equal to 202/0, “website introduction” equal to 128/0. Regarding indicators weight the lowest one is “introducing medical tourism” equal to 04/0. Then the websites were ranked using VIKOR technique based on the value of Q in the way that the lowest value, has the highest priority.According to the experts imt-ins.com and irnaam.com with Q Value=0 are in the bets condition. Iran-medical-tourism.com with Q value=41/0 is ranked second, iranhtg.com with Q value=50/0 is ranked third and finally gahtour.com Q value=1 is ranked last and is in the worst condition. Keywords: Multi-Criteria Decision Making Techniques, Conceptual Model, Content Analysis, Facilitator Websites, Medical Tourism, VIKOR, AHP, Analytic hierarchy process