عنوان پایان‌نامه

تاثیر نبود.....در زبان فارسی بر انگلیسی آموزان فارسی زبان



    دانشجو در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تاثیر نبود.....در زبان فارسی بر انگلیسی آموزان فارسی زبان" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    زبانشناسی همگانی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 4645;کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 4645
    تاریخ دفاع
    ۳۱ شهریور ۱۳۹۴
    استاد راهنما
    علی درزی

    از سال 1967 و به دنبال مقال? کوردر، بیش‌تر مطالعه‌های حوز? فراگیری زبان دوم با این فرض انجام شده‌است که فرایند زیرساختیِ فراگیری زبان اول و آنِ زبان دوم یکسان است. در صورت‌های جدید این مفهوم از نظری? دستور جهانی استفاده می‌شود و عقید? اصلی این است که افراد بالغ نیز، همچون کودکان، با مسئل? منطقی فراگیری زبان مواجهند. نظری? نحوی غالب در مطالعه‌های فراگیری زبان دوم، چارچوب حاکمیت و مرجع‌گزینی است. در این پژوهش، دسترسی انگلیسی‌آموزانِ فارسی‌زبان به دستور جهانی در فراگیری زبان دوم، و نقش عوامل مختلف روی این دسترسی را بررسی کردیم. پدیده‌ای که برای مطالع? موردی این دسترسی انتخاب شداثر که-ردّ است. برای جمع‌آوری داده از آزمون قضاوت دستوری استفاده کردیم که در آن جمله‌هایی با خروج فاعلی، با و بدون that، و جمله‌هایی با خروج مفعولی، با و بدون that، و نیز تعدادی جمله به عنوان پُرکننده قرار داده شد. شرکت‌کننده‌های مطالعه در دو گروه نمونه (99 نفر) و گروه شاهد (16 نفر) دسته‌بندی شدند. گروه نمونه، بر اساس متغیرهای سطح توانایی در زبان دوم، سن شروع فراگیری زبان دوم و دانستن زبان سوم به زیرگروه‌های دیگری تقسیم شد و تاثیر این متغیرها روی متغیر تشخیص خوش‌ساختی یا بدساختی جمله‌های دارای اثر که-ردّ، با استفاده از آزمون‌های آماری ANOVA، تی-تست مستقل، تحلیل تعقیبی شفه، تحلیل تعقیبی LSD، و ضریب هم‌بستگی اسپیرمن و پیرسون ارزیابی شد. نتیج? این بررسی‌ها نشان داد که فراگیران زبان دوم به دستور جهانی دسترسی دارند و امکان این دسترسی برای افرادی که در سطح بالاتری از توانایی زبانی قرار دارند، از سن پایین‌تری شروع به فراگیری زبان کرده¬اند یا دارای زبان سوم هستند، بیش‌تر از باقی افراد است. کلیدواژه‌ها: دسترسی به دستور جهانی، فراگیری زبان دوم، اثر که-ردّ، آزمون قضاوت دستوری
    Abstract
    Following Corder (1967), most of the studies on second language research have been conducted with this assumption or outright claim that the underlying process in the acquisition of first and second languages is the same. In the recent forms of this concept, Chomsky’s Universal Grammar (UG) is being used and the fundamental insight is that adults, as well as children, face the logical problem of language learning. The dominant syntactic theory within whose frames the research on second language acquisition has been held is Government and Binding Theory. In this research, Persian learners of English as a second language were studied as to their access to the UG in the process of second language acquisition and the conditions determining its availability. That-trace effect was the hypothetically innate construct that was investigated in this study. As the data collection method, we used Grammaticality Judgment Test. The test sentences included subject-extraction sentences, with and without that, object-extraction sentences with and without that, and some other sentences functioning as fillers. The participants were categorized into two main groups, study group (99 people), subcategorized based on their level of proficiency in English, their age of exposure, or knowing a third language, each functioning as an independent variable, and the control group (16 people). The effects of these variables on the ability to recognize grammaticality of that-trace sentences were tested using different statistical tests and measures, including independent t-test, ANOVA, Scheffe and LSD post hoc analyses, and Spearman and Pearson correlation. The results showed the Persian learners of English have access to UG and the possibility of this access is higher if the learner is highly proficient in English, has started learning English at an early age or knows a third language. Key words: access to Universal Grammar, second language acquisition, that-trace effect, Grammaticality Judgment Test