عنوان پایاننامه
نقش تشویق و تنبیه از دیدگاه معلمان و دانش آموزان مدارس ابتدایی در فرآیند یادگیری (مطالعه موردی: مدارس خصوصی کابل و مدارس خودگردان افغانی های مقیم قم
- رشته تحصیلی
- مدیریت آموزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002721;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 80363;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002721;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 80363
- تاریخ دفاع
- ۱۰ اسفند ۱۳۹۵
- دانشجو
- شهربانو کریمی
- استاد راهنما
- ناهید نادری بنی
- چکیده
- طبیعت انسانها بهگونه ای است که جهت یادگیری بهتر می¬بایست در تحریک انگیزش های پیشرفت و عملکرد بهتر امور، تقویت رفتارهای مطلوب و دوری از رفتارهای ناشایست، صورت پذیرد که این امر از طریق بهکارگیری صحیح و به موقع تشویق و تنبیه حاصل می¬شود. با توجه به نقش و اهمیت تشویق در یادگیری دانشآموزان و تنبیه در سرخوردگی و بیرغبتی آنان در یادگیری، هدف این پژوهش بررسی نقش تشویق و تنبیه در یادگیری دانش آموزان مدارس (مکاتب) خودگردان قم و خصوصی کابل، میباشد. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات، تحقیق توصیفی است ابزار جمعآوری اطلاعات بهمنظور سنجش تشویق و تنبیه، پرسشنامه میباشد. ازآنجاییکه پرسشنامه برای دو گروه متفاوت معلمان و دانش آموزان توزیع شده است، پایایی پرسشنامه تحقیق دارای ضریب آلفای کرونباخ (92/0) برای معلمان و (82/0) برای دانشآموزان، تأیید می¬شود. حجم جامعه آماری مورد نظر 130 نفر کل معلمان و 1100 نفر کل دانشآموزان میباشد و بر اساس جدول مورگان، از بین آنها به ترتیب، 96 و 288 نفر بهعنوان نمونه آماری انتخاب گردید. فرضیات اول تا چهارم تحقیق با انجام آزمون تی استیودنت و دو فرضیهی آخر با آزمونهای تی جوامع مستقل و آنالیز واریانس یک عاملی، تأثیر معنادار و مثبت آن به اثبات رسید، به این معنا که دانشآموزانی که مورد تشویق قرار گرفتهاند یادگیری بهتری داشته¬اند و همچنین دانش آموزانی که مورد تنبیه نابجا و بی موقع قرار گرفته بودند دچار سرخوردگی و بیرغبتی نسبت به یادگیری داشتهاند. نتایج تحقیق بیانگر این است که نقش تشویق بر یادگیری دانش آموزان قوی تر از نقش تنبیه بر یادگیری آنان است.
- Abstract
- Due to the humid nature for better learning, they need to motive direction improvement and progress, better operation, better of desirable act and avoid of improper act. That caused through utilize correct and timely. Given the important role that exists in: Encouragement in the students’ learning and Punishment and inappetence in the students’ disillusionment, the purpose of this study is: Assessment the effect of encouragement and Punishment in the students’ learning, in the Special Kabul Schools and the Self-Regulating Qom Schools. From the goal point of view this research is useable and the method of data collection is descriptive research. Data collection is questionnaire, and It spread between two group of the teachers and the students. The reliability of the questionnaire was confirmed by Cronbach's alpha (92/0) for the teachers and (82/0) for the students. The population is about 130 teachers and 1100 students. Of those, 96 and 288 were randomly selected as the sample. Hypotheses were proven with using the T Student, and the Independent T Test and Variances of One Factor Analysis, significant and positive impact. This means that students who encourage more by their teachers or parents, had better learning. Also, the students who punish by their teachers or parents, be involved with disillusionment and inappetence . This research come to the conclusion that the effect of encouragement in the students’ learning is more than the effect of Punishment in the students’ learning.