عنوان پایان‌نامه

ییش بینی میزان فروش محصول جدید نان صنعتی نیمه پخت با استفاده از آزمون مفهوم (CONCet Testing)



    دانشجو در تاریخ ۱۵ اسفند ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ییش بینی میزان فروش محصول جدید نان صنعتی نیمه پخت با استفاده از آزمون مفهوم (CONCet Testing)" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریتMBA - بازاریابی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 61693
    تاریخ دفاع
    ۱۵ اسفند ۱۳۹۱
    استاد راهنما
    مسعود کیماسی

    در مراحل ابتدایی فرآیند توسعه محصول جدید به تولید مفهوم پرداخته می‌شود. مفاهیم محصول جدید که در این مرحله به وجود می‌آیند، می‌توانند سازمان را به موفقیت‌های چشمگیر یا شکست‌های سخت رهنمون کنند. لذا برای افزایش احتمال موفقیت و کاهش ریسک‌های موجود به ابزارهایی برای ارزیابی ایده‌ها و مفاهیم محصول جدید و پیش بینی عملکرد آنها نیاز است. در این پژوهش مفهوم محصول نان صنعتی نیمه‌پخت با استفاده از ابزار آزمون مفهوم مورد ارزیابی و پیش‌بینی قرار گرفته ‌است. نتایج این ارزیابی ابعاد مختلفی را از قبیل ادراک و ترجیحات مشتریان در نظر می‌گیرد. با این حال نهایتاً در قالب پیش‌بینی فروش محصول در شهر تهران به عنوان جامعه پژوهش درآمده است. در این راستا جمع‌آوری داده ها از طریق مطالعات کتابخانه‌ای و میدانی صورت پذیرفت. همچنین از پرسشنامه متناسب با آزمون مفهوم به عنوان ابزار جمع‌آوری داده‌ها استفاده شده است. نتایج پژوهش که بر گرفته از 390 پرسشنامه گرد‌آوری شده‌است، در 3 بخش ادراک، ترجیح و انتخاب مورد بررسی قرار گرفته‌است. نتایج بخش ادراک نشان می‌دهد که مصرف‌کنندگان، محصول جدید را محصولی نسبتا متفاوت با رقبایش می‌دانند. همچنین آنها مزیت نان‌های جدید را در گرم بودن آن و نقطه ضعف محصول را در عدم بسته‌بندی مناسب می‌بینند. نتایج بخش ترجیح بیانگر این است که تاثیر کیفیت محصول (تازه بودن و گرم بودن) در ترجیحات مصرف‌کنندگان بیش از 2 برابر ویژگی‌های ظاهری (شکل ظاهری و بسته‌بندی) آن است. نتایج بخش انتخاب بر اساس سه روش نیت خرید، رتبه‌بندی ترجیحات و مدل لاجیت چندگانه به دست آمده‌اند. بر مبنای این نتایج 48.1 درصد از مصرف‌کنندگان در صورت آگاهی از محصول و دسترسی به آن، محصول را خریداری می‌کنند. برای پیش‌بینی فروش نان‌های جدید، نتایج فوق در مدل ATAR ترکیب شده‌اند. بر اساس نتایج این مدل، در حالت واقع‌بینانه با مفروضات مشخص، میزان فروش نان‌های جدید در شهر تهران حدود 2.8 تن در روز پیش‌بینی می‌شود. بزرگترین مانع برای افزایش فروش، هزینه بالای ایجاد دسترسی مشتریان به محصول می‌باشد. در نتیجه با سرمایه‌گذاری در این قسمت، این محصول پتانسیل ثبت فروش بالاتر را نیز دارا می‌باشد.
    Abstract
    چکیده انگلیسی ندارد.