عنوان پایان‌نامه

مقایسه روان خوانی و درک مفاهیم دروس علوم و بخوانیم در دانش آموزان پسر با سابقه پیش دبستانی و بدون سابقه پیش دبستان پایه ی اول و پنجم تبادکان خراسان رضی سال ۹۰-۹۱




    رشته تحصیلی
    روانشناسی تربیتی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 56175
    تاریخ دفاع
    ۰۲ بهمن ۱۳۹۱
    دانشجو
    رضا کاشیانی
    استاد راهنما
    الهه حجازی موغاری

    چکیده: هدف از این تحقیق مقایسه ی روان خوانی ودرک مفاهیم دروس علوم وبخوانیم در دانش آموزان پسر با سابقه ی پیش دبستانی و بدون سابقه ی پیش دبستانی پایه‌ی اول و پنجم منطقه ی تبادکان خراسان رضوی در سال 1391 بود، که‌تعداد120نفردانش آموزبه شیوه نمونه گیری چند مرحله ای تصادفی انتخاب شدند( تعداد 60نفر از آنها در دوپایه ی اول و پنجم، پیش دبستانی را گذرانده؛ و60نفر از آنها در دو پایه ی اول و پنجم، پیش دبستانی را نگذرانده ). در اردیبهشت ماه، پرسشنامه ی معلم ساخته بر روی این نمونه اجرا شد.پس از جمع آوری اطلاعات برای تجزیه‌وتحلیلازضریب همبستگی پیرسون،آزمونtورگرسیونوضریب همبستگی دو رشته ای نقطه ای استفاده شد. بر اساس یافته های این تحقیق دانش آموزانی که دوره ی پیش دبستانی را گذرانده بودند در نمرات درس علوم،بخوانیم،پیشرفت تحصیلی ورغبت از دانش آموزان پایه ی اول و پنجم که این دوره را نگذرانده بودند عملکرد بهتری داشتند. همچنین نشان داده شد که گذراندن دوره ی پیش دبستانی نقش موثری در درک بهتر مفاهیم علوم و بخوانیم پایه ی اول و پنجم دارد. ومیزان تاثیر آن در دروس و پایه های مختلف دوره ی ابتدایی متفاوت می باشد. کلید واژه ها:سابق? پیش دبستانی،پیشرفت‌تحصیلی،درک‌ وفهم‌علوم،بخوانیم،رغبت،روان‌خوانی،پایه‌ی اول و پنجم
    Abstract
    The aim of this research was to make a comparison between Reading Fluency and Comprehension of science and reading concepts among 1st and 5th grade male students with and without preschool background in Tabadekan (Khorasan Razawee), in the school year of 91-92. Students (N=120) were chosen via multistage random sampling, among which, 60 with preschool background and 60 without. A researcher-made questionnaire was administered on the sample in spring of 91. After data collecting, Pearson’s coefficient correlation, t test, regression and Point bi serial coefficient correlation were used for analysis. According to the results, 1st and 5th grade students with preschool background had a better performance in science, reading, academic achievement and inclination, than their peers who didn’t experience preschool program. Results also indicated that the preschool program has an effective role in better understanding of science and reading concepts among 1st and 5th grade students and amount of this effectiveness is varied on different grades and lessons. Keywords: preschool background, academic achievement, Comprehension of science and reading concepts, inclination, 1st and 5th grade, reading fluency