عنوان پایان‌نامه

بررسی عوامل ابهام در دیوان شوکت بخاری (۱۱۰۷ق)



    دانشجو در تاریخ ۱۲ مهر ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی عوامل ابهام در دیوان شوکت بخاری (۱۱۰۷ق)" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    زبان و ادبیات فارسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 1838;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 58377
    تاریخ دفاع
    ۱۲ مهر ۱۳۹۰
    استاد راهنما
    منوچهر اکبری

    هر سبک یا مکتب ادبی، در هر نقطه از دنیا، پیرامون یک «سنت ادبی» شکل می‌گیرد. این سنت دارای پیکره، ریشه‌ها و شاخه‌هایی است. شناخت ریشه‌ها مارا در فهم بهتر پیکره یاری می‌کند و شناخت پیکره نیز در توجیه علل پیدایش شاخه‌ها یاریگر است. شعر سبک هندی نیز از این قانون مستثنی نیست، صور خیال و شبکه‌های تداعی ساده نخستین ادوار شعر فارسی در سبک هندی به تکامل رسیده و سنت ادبی ویژه این دوره را پدید آورده است. به عنوان مثال یکی از عوامل ابهام در شعر سبک هندی استفاده از موتیوهای ویژه ای است که شبکه ای از تداعی ها را به وجود می آورند. ناآشنایی با این موتیو ها خواننده را در درک ساده ترین تصاویر نیز با مشکل مواجه می کند. در این رساله موتیوهایی مانند «شکست رنگ»، «سرمه»، «خواب مخمل»، «موج گوهر»، «نام و نگین» و... به تفصیل مورد بررسی قرار گرفته و با آوردن شاهد از شعر شوکت بخاری و دیگر شاعران خیال بند سبک هندی شبکه تداعی این موتیوها نمایانده شده است. به عنوان مثال در شبکه تداعی شعر سبک هندی «نام و نگین» تقریباً ملازم یکدیگرند، شاعر سبک هندی از تصور نام – که بر نگین نقش می‌شود و مستلزم تراشیدن نگین است – به این نتیجه می‌رسد که تحصیل نام دشوار است. کلمات کلیدی: موتیو، شبکه تداعی، سنت ادبی، ابهام، طرز خیال.
    Abstract
    Any style or school of literary, anywhere in the world, forms about a "literary tradition". This tradition has framework, roots and subdivisions. Having knowledge about roots help us in understanding the framework better, and having knowledge about framework will be helpful in explaining the reasons for appearing the subdivisions. Indian style poetry is not exceptional, imagery and simple inspiration networks of earliest periods of Persian poetry in Indian style have been evolved and a literary tradition has been developed which was special to this era. For example, using special motives was one of ambiguous factors in Indian style poetry which provided a network of inspirations. Lack of acquaintance with these types of motives will result in having problem for understanding the simplest pictures for reader. In this thesis, motives such as "refraction of color", "collyrium", "velvet dream", "gem wave", "name & the stone", etc are discussed in detail; and the inspiration network of these motives were revealed through citing some examples of Shokat Bokhari and other illusion poets of Indian style. For example, in the inspiration network of Indian style of "name & stone" they are both attached together, the poet of Indian style through the imagination of the name – which was printed on the stone and requires the stone is cut – he found that obtaining the name is very difficult. Key words: Motive, Inspiration network, Literary tradition, Ambiguity, Imagery mode