عنوان پایاننامه
رابطه اهداف پیشرفت و باورهای معرفت شناختی با اضطراب رایانه
- رشته تحصیلی
- روانشناسی تربیتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 35576;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1251ع
- تاریخ دفاع
- ۲۶ شهریور ۱۳۸۶
- دانشجو
- رضا قربان جهرمی
- استاد راهنما
- مسعود غلامعلی لواسانی
- چکیده
- هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه اهداف پیشرفت و باورهای معرفت شناختی با اضطراب رایانه است. برای این منظور 375 دانشجوی کارشناسی دانشگاه تهران(218 دختر و 157 پسر) به روش نمونه گیری طبقه ای نسبی انتخاب و به پرسشنامه ای متشکل از مقیاس های اهداف پیشرفت، باورهای معرفت شناختی و اضطراب رایانه پاسخ دادند. نتایج پژوهش بطور کلی نشان داد که اهداف تبحری و اجتناب- عملکرد به صورت مستقیم و معنادار و باورهای معرفت شناختی به صورت غیرمستقیم و از طریق واسطه گری اهداف پیشرفت قادر به پیش بینی اضطراب رایانه می باشند. نتایج همچنین نشان داد که تفاوت معناداری بین دانشجویان پسر و دختر به لحاظ اضطراب رایانه وجود ندارد، اما یافته ها بر حسب رشته های تحصیلی متفاوت بود. به این صورت که دانشجویان رشته های فنی و مهندسی کمترین و دانشجویان رشته های علوم انسانی بیشترین میزان اضطراب رایانه را دارا بودند. در نهایت، بر اساس یافته ها یک مدل پیش بینی اضطراب رایانه بر حسب اهداف پیشرفت و باورهای معرفت شناختی ارائه گردید.
- Abstract
- The aim of this study is to investigate the relationship of achievement goals and epistemological beliefs with computer anxiety. In order to fulfill this, 375 undergraduate students (218 female and 157 male) from the University of Tehran were chosen through relative class sampling. They completed a questionnaire composed of an achievement goals scale, an epistemological beliefs questionnaire, and a computer anxiety scale. The results shows that mastery and performance- avoidance goals directly and epistemological beliefs indirectly, ie; through the mediating role of achievement goals, can significantly predict computer anxiety. The results also shows that there is no significant difference between male and female students in computer anxiety, but the findings are different in terms of their fields of study. That is, technical and engineering students and humanistic students have respectively the least and the most amount of computer anxiety. Finally, according to the findings, a predictive model for computer anxiety in terms of achievement goals and epistemological beliefs is presented.