عنوان پایاننامه
میزان آمادگی مدارس ابتدایی شهر تهران برای استقرار مدیریت مدرسه محور
- رشته تحصیلی
- مدیریت آموزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 35504;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1248ع
- تاریخ دفاع
- ۱۲ تیر ۱۳۸۶
- دانشجو
- فرنوش اعلامی
- استاد راهنما
- سیدمحمد میرکمالی
- چکیده
- پژوهش حاضر تحت عنوان " ارزیابی میزان آمادگی مدارس ابتدایی شهر تهران برای استقرار مدیریت مدرسه محور" صورت گرفته است. هدف کلی این پژوهش مشخص کردن میزان آمادگی مدارس ابتدایی شهر تهران برای استقرار مدیریت مدرسه محور می باشد. همچنین این پژوهش ده هدف جزیی را در ارتباط با مؤلفه های به دست آمده از مدیریت مدرسه محوری بیان می کند. این مؤلفه ها عبارتند از : ساختار غیرمتمرکز، مشارکت پذیری و مشارکت جویی، تفویض اختیار، بومی سازی و انعطاف پذیری برنامه ها، وجود نیروهای متخصص و حرفه ای، مسئولیت پذیری و پاسخگویی، استقلال مالی. جامعه آماری این پژوهش 18808 معلم و 1419 مدیر می باشد که با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای مرحله ای تعداد 150 معلم و 130 مدیر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شده است. ابزار گردآوری داده ها یک پرسشنامه محقق ساخته می باشد که پس از مطالعه ادبیات مربوطه و استخراج مؤلفه ها، با مساعدت های استاد راهنما تنظیم گردیده است. داده های حاصل با استفاده از روشهای آماری از جمله فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار، آزمون t تک نمونه،t دو گروه مستقل و تحلیل واریانس یکراهه (F ) تجزیه و تحلیل گردیده است. برای تعیین پایایی پرسشنامه ها از ضریب آلفای کرونباخ (که در حقیقت فرمول کودر- ریچاردسون است) استفاده شد که 929/0 محاسبه شد. نتایج این پژوهش نشان می دهد که: - میزان آمادگی مدارس ابتدایی شهر تهران برای ایجاد ساختار غیرمتمرکز، مشارکت در امور، پذیرش قدرت و اختیار، بومی سازی و انعطاف پذیری برنامه ها، وجود نیروهای متخصص و حرفه ای، مسئولیت پذیری و پاسخگویی از دیدگاه مدیران و معلمان، به میزان زیادی مطلوب ارزیابی می شود. در حالیکه برای تأمین بودجه مورد نیاز توسط خود مدرسه، (به میزان متوسط) نسبتا" مطلوب ارزیابی می شود. - بین میزان آمادگی مدارس ابتدایی دخترانه و پسرانه شهر تهران برای استقرار مدیریت مدرسه محور در دو مؤلفه ساختار غیرمتمرکز و استقلال مالی تفاوتی معناداری وجود دارد و عملکرد مدارس دخترانه بهتر می باشد. - بین میزان آمادگی مدارس ابتدایی مناطق پنجگانه شهر تهران برای استقرار مدیریت مدرسه محور در بین مناطق مختلف (پنجگانه) شهر تهران تنها در مقوله تفویض اختیار تفاوت معناداری وجود ندارد. - بین میزان آمادگی مدارس ابتدایی دولتی و غیرانتفاعی شهر تهران برای استقرار مدیریت مدرسه محور در پنج مقوله ساختار غیر متمرکز، مشارکت پذیری و مشارکت جویی، تفویض اختیار، بومی سازی و انعطافپذیری، تخصص و توانمندی تفاوت معناداری وجود دارد . در پایان، محقق با توجه به تحلیل داده ها پیشنهاد می کند که آموزش و پرورش با تواناسازی کارکنان مدرسه، مدیران و معلمان و ارایه آموزشهای لازم بدانها، اختیاراتی را به مدارس تفویض نموده و آنان را به مشارکت در امور مربوط به خود ترغیب نماید تا با کمک یکدیگر تصمیماتی برای اداره بهتر مدرسه اتخاذ نمایند.