عنوان پایان‌نامه

مقایسه تطبیقی محتوای منشورهای اخلاقی سازمانهای برتر ایران با محتوای منشورهای اخلاقی سازمانهای برتر ترکیه



    دانشجو در تاریخ ۲۹ شهریور ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "مقایسه تطبیقی محتوای منشورهای اخلاقی سازمانهای برتر ایران با محتوای منشورهای اخلاقی سازمانهای برتر ترکیه" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریتMBA - بازاریابی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 49836
    تاریخ دفاع
    ۲۹ شهریور ۱۳۹۰

    هدف از پژوهش حاضر، مقایسه محتوای منشورهای اخلاقی سازمان های ایران و سازمان های ترکیه است. برای رسیدن به این هدف، 100 شرکت برتر ایران و 100 شرکت برتر ترکیه مورد مطالعه قرار گرفتند. جمع آوری داده ها با استفاده از مطالب موجود بر روی پایگاه های اطلاع رسانی این شرکت ها انجام شده است. نتایج تحقیق حاضر نشان می دهد 58 درصد شرکت های مورد بررسی در کشور ایران و 65 درصد شرکت های ترکیه دارای منشور اخلاقی هستند. در این تحقیق، موضوعاتی که در این منشورهای اخلاقی به آن ها توجه شده بود نیز استخراج گردید. نتایج نشان می دهد که ارتباط مناسب با مشتریان، توجه به رشد و دانش، توجه به محیط زیست، ادب و احترام و همچنین مشارکت و کار تیمی موضوعاتی با بیشترین تکرار در میان موضوعات مورد توجه در منشورهای اخلاقی سازمان های ایرانی بوده است. در مقابل، در منشورهای اخلاقی سازمان های ایران به مسائلی مانند پایبندی به قوانین، تضاد منافع، قبول و یا پیشنهاد رشوه یا هدیه کمتر پرداخته شده است. موضوعاتی که بیشترین توجهات را در منشورهای اخلاقی سازمان های مورد بررسی در کشور ترکیه به خود اختصاص می دهند عبارتند از: کیفیت کالا و خدمات، ارتباط مناسب با مشتریان، توجه به محیط زیست، توجه به کارمندان و توجه به رشد و دانش. در عین حال کمترین توجهات منشورهای اخلاقی سازمان های ترکیه به موضوعاتی مانند وفاداری، ارتباط با رقبا، پذیرفتن هدیه، رشوه و تضاد منافع معطوف بود.
    Abstract
    The Purpose of this study is to compare the contents of codes of ethics in Iranian and Turkish firms. In order to achieve this purpose the 100 best Iranian and 100 best Turkish firms in 2008 were used as samples. The date was gathered from materials existed on these firms' websites. The findings showed that 58 percent of Iranian firms and 63 percent of Turkish firms had codes of ethics. Themes of these codes of ethics were so elicited. Good relationship with customers, knowledge and growth, environmental issues, politeness and reverence and also participation and teamwork were topics with highest frequencies in codes of ethics in Iran. On the other hand, good quality, good relationship with customers, environmental issues, relationship with employees and knowledge and growth were the most concerned themes in Turkish firms. According to the results, in both countries, different sectors of industry have considered different themes in their codes of ethics. This research is the first study in analyzing codes of ethics in Iranian corporations.