عنوان پایاننامه
اثر عوامل بیرونی و بسته بندی بر ترجیجات مصرف کننده برای داروهای بدون نسخه
- رشته تحصیلی
- مدیریتMBA - بازاریابی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 54085
- تاریخ دفاع
- ۱۳ مهر ۱۳۹۰
- دانشجو
- سیدحمید عباسی حسینی
- استاد راهنما
- محسن نظری
- چکیده
- با افزایش رقابت در عرضه داروهای بدون نسخه و مکمل های غذایی و نزدیک تر شدن آن ها به کالاهای مصرفی از ابعاد بازاریابی، نقش عوامل بیرونی که مستقل از عملکرد و اثر واقعی داروها هستند، در ترجیحات مصرف کننده و ادراک آن ها از مطلوبیت محصول بیش از پیش حائز اهمیت است. در این پژوهش، با استفاده از تحلیل متقارن یا توامان، اثر عوامل بیرونی قیمت، برند، کشور مبدا و بسته بندی بر ترجیحات مصرف کننده برای داروهای بدون نسخه بررسی شد. پژوهش از بعد هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی پیمایشی است. برای جمه آوری اطلاعات دسته اول از پرسشنامه مبتنی بر مشاهده استفاده شد. پروفایلی از 11 نمونه محصول به همراه عوامل بیرونی اصلی و فرعی مورد مطالعه به همراه سطوح هر کدام تهیه شد. پاسخ دهندگان که به روش نمونه گیری خوشه از مراجعه کنندگان به داروخانه سطح شهر تهران انتخاب شدند، این 11 محصول را به ترتیب ترجیح (از بیشترین مطلوبیت تا کمترین مطلوبیت) رتبه بندی کردند. نتایج نشان داد که از چهار عامل بیرونی مورد نظر برند، کشور مبدا و بسته بندی رابطه معنی داری با ترجیحات مصرف کننده دارند. این نتایج با تحقیقات گذشته در مجموع هم خوانی داشت. تفاوت هایی در نتایج مشاهده شد که عمدتا مربوط به تفاوت های رفتار و ادراک مصرف کننده در کشورهای توسعه یافته با در حال توسعه بود. نتایج حاصل از این پژوهش برای تدوین و اجرای استراتژی ها و تاکتیتک های اثربخش بازاریابی برای مدیران در تولید، واردات، ترفیع فروش و توزیع دارو و مکمل های غذایی در کشور می تواند راهگشا باشد.
- Abstract
- Extrinsic attributes are becoming significantly important in consumer preferences and perceptions for OTC drugs and dietary supplements. The trend is triggered as the products are more competitive today and tend to be considered, in marketing terms, similar to consumer. This research, using conjoint analysis, examines the impact of the extrinsic attributes of price, brand, country of origin, and packaging on consumer preferences for OTC drugs. The research is practical in terms of goal and is designed as a descriptive survey. Observation-based questionnaires were used to collect first-hand data.The respondents, who were chosen using cluster sampling, prioritized their preferences for eleven omega products based on the related extrinsic attributes. The results indicated that of the four attributes, three (brand, country of origin, and packaging) were correlated with consumer preferences. The results are in general accordance with previous research. In case of price, socioeconomic variables explain the discrepancies. The findings of the research could be more than helpful in devising and implementing effective marketing strategies and tactics in the manufacture, import, promotion, and distribution of OTC products.