عنوان پایان‌نامه

رابطه سبک های هویت ،هویت قومی با خود کار آمدی تصیلی پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان سال سوم دبیرستان های شهرستان پاوه



    دانشجو در تاریخ ۱۷ خرداد ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "رابطه سبک های هویت ،هویت قومی با خود کار آمدی تصیلی پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان سال سوم دبیرستان های شهرستان پاوه" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    روانشناسی تربیتی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 53037
    تاریخ دفاع
    ۱۷ خرداد ۱۳۹۰
    دانشجو
    حصیب حسنی
    استاد راهنما
    الهه حجازی موغاری

    چکیده: با هدف تعیین رابطه سبک های هویت، هویت قومی با خودکارآمدی تحصیلی و پیشرفت تحصیلی ، 299 نفر(158 نفر پسر و 141 نفر دختر) از دانش آموزان سال سوم متوسطه شهرستان پاوه به صورت تصادفی انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها از سیاهه سبک های هویت برزونسکی(1992)، مقیاس هویت قومی گروه های چند گانه فینی(1992) و مقیاس خودکارآمدی تحصیلی جینک و مورگان(1999) استفاده شد. یافته های پژوهش نشان دادند که سبک های هویت اطلاعاتی،هنجاری وهویت قومی با خود کارآمدی تحصیلی رابطه مثبت و معناداری دارند اما با پیشرفت تحصیلی رابطه ندارند. سبک هویت مغشوش/ اجتنابی با خودکارآمدی تحصیلی رابطه ندارد اما با پیشرفت تحصیلی رابطه منفی و معنا داری دارد. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون همزمان نشان داد که سبک های هویت اطلاعاتی،هنجاری و هویت قومی قادر به تبیین 13درصد از تغییرات خودکارآمدی تحصیلی هستند. بر اساس یافته ها هویت قومی سهم بیشتری در پیش بینی خودکارآمدی تحصیلی دارد. نتایج همچنین نشان داد که میانگین نمرات دختران در سبک های هویت اطلاعاتی و هنجاری نسبت به پسران بیشتر است و بین سبک هویت سردرگم/ اجتنابی، هویت قومی، خودکارآمدی تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دوجنس تفاوت معنی داری مشاهده نشد. کلیدواژه ها:سبک های هویت(اطلاعاتی،هنجاری،سردرگم/اجتنابی)،هویت قومی،خودکارآمدی تحصیلی،پیشرفت تحصیلی،جنسیت
    Abstract
    Abstract In order to determine the relationship between identity styles, and ethnic identity with academic self efficacy and academic achievement, 299 intermediate 3rd grade students (158 male and 141female) were selected randomly in Paveh. Berzonesky’s Identity Style Inventory (1992), Fini’s multiple groups ethnic identity scale (1992), and Jink and Morgan’s academic self efficacy scale were used for data gathering. Research results indicated that informative, normative and ethnic identity styles have positive and significant relation with academic self efficacy, but they have no relation with academic achievement. Having a negative and significant relation with academic achievement, disordered/avoidant identity style has no relationship with academic self efficacy. Simultaneously, results from regression analysis represented that informative and normative identity styles and ethnic identity style are able explain the 13 percent of academic self efficacy’s alterations. According to findings, ethnic identity has more portions in predicting the academic self efficacy. Results also indicated that the average of girls’ marks on informative and normative identity styles is higher than those of boys, and there was no significant difference between disordered/avoidant identity styles among two genders. Keywords: Identity Style (informative, normative, disordered/avoidant),Ethnic identity, Academic self efficacy, Academic achievement, Gender