عنوان پایان‌نامه

بررسی وضعیت سرمایه اجتماعی و رابطه آن با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان مقطع کارشناسی دانشکده های علوم اجتماعی و روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران در سال ۸۹-۸۶




    رشته تحصیلی
    تحقیقات آموزشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 51624
    تاریخ دفاع
    ۱۵ مهر ۱۳۹۰
    استاد راهنما
    کمال درانی

    با توجه به اهمیت مسأله پیشرفت تحصیلی دانشجویان که به طور قطع بر رشد و توسعه همه جانبه کشور تاثیر شگرفی دارد، پژوهش حاضر به بررسی وضعیت سرمایه اجتماعی دانشجویان و رابطه آن با پیشرفت تحصیلی آنان می پردازد. با توجه به تئوری های سرمایه اجتماعی وتحقیقات پیشین هفت مولفه اعتماد متقابل، شبکه¬ها و هنجارهای مشترک، تعاون و همکاری متقابل، انسجام و همبستگی جمعی ، همدلی ، مشارکت داوطلبانه و هویت جمعی، مورد بررسی قرار گرفت . درپژوهش حاضر روش مورد استفاده توصیفی و از نوع طرح های همبستگی است.جامعه مورد نظردر این پژوهش عبارتست از دانشجویان مقطع کارشناسی دانشکده های علوم اجتماعی، روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران در سالهای تحصیلی 89-86 که از این جامعه نمونه ای به حجم 135 نفر با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای با رعایت نسبتها انتخاب گردید. در پژوهش حاضر جهت گردآوری داده ها از روش میدانی استفاده شد و اطلاعات مورد نیاز در قالب پرسشنامه هفت مولفه ای محقق ساخته گردآوری گردید. در این پژوهش برای تعیین پایایی مقیاس از روش آلفای کرانباخ در پرسشنامه سرمایه اجتماعی و شاخص های آن استفاده شد. حاصل محاسبات پایایی در پرسشنامه برای کل پرسشنامه و هر یک از شاخص های آن به ترتیب 93/0، 92/0، 87/0، 83/0، 86/0، 77/0، 72/0 و 74/0 به دست آمد. برای تعیین روایی مقیاس از تکنیک های روایی محتوایی و تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. برای پاسخ به سوال اصلی پژوهش از تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شدکه نشان داد پنج شاخص هویت جمعی، تعاون و همکاری متقابل، اعتماد، انسجام و همبستگی جمعی و هنجارهای مشترک در سطح 95/0، جمعاً 25 درصد از واریانس پیشرفت تحصیلی را تبیین می کنند. برای پاسخ به سوال اول پژوهش با بررسی مقدار میانگین های بدست آمده نتیجه گرفته شد که در سطح 95/0 وضعیت سرمایه اجتماعی دانشجویان بالاتر از متوسط جامعه می باشد.در پاسخ به سوال دوم پژوهش مشخص گردید که در سطح 95/0 بین همه شاخص های سرمایه اجتماعی با پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت و معنا داری وجود دارد. در پاسخ به سوال سوم پژوهش مشخص گردید که بین سرمایه اجتماعی و پیشرفت تحصیلی در دختران و پسران رابطه مثبت و معناداری در سطح 95/0 وجود دارد ولی ضرایب همبستگی این دو گروه با یکدیگر تفاوت معنا داری نداشتند.در پاسخ به سوال چهارم پژوهش نتایج تحلیل نشان داد که بین دو دانشکده در هیچ کدام از شاخص های سرمایه اجتماعی تفاوت معناداری در سطح 95/0 وجود ندارد. در پاسخ به سوال پنجم پژوهش نتایج تحلیل نشان داد که بین دو گروه پسران و دختران در متغیر سرمایه اجتماعی و شاخص های مشارکت داوطلبانه، همدلی، ارتباطات و هنجارهای مشترک، تفاوت معناداری در سطح 95/0 وجود دارد. کلید واژه ها: سرمایه اجتماعی ، اعتماد متقابل، شبکه¬ها و هنجارهای مشترک، تعاون و همکاری متقابل، انسجام و همبستگی جمعی ، همدلی ، مشارکت داوطلبانه ، هویت جمعی ، پیشرفت تحصیلی.
    Abstract
    Due to the of student’s academic achievement and its effect on country’s development in every areas and attempt was made to investigate on the on the relationship between social capital position of the students and their academic achievement for this purpose, based on social capital theories findings of previous researches seven social capital components such as Trust , Mutual Coopration , Shared Norms, Strong behavior, Empathy (Mutual understanding) , Mutual respect & Communication, Collective Sovreinty, Collective Identity, Voluntary Contribution were chosen and their relationship with academic achievement were survey research method kind correlation was employed.The researcher population was BSC students at faculties at social and psychology and education of the University of Tehran. random sampling method with alloca??on used and at 135 students were selected. Validity of the questionarie defer hrough content and factor analysis methods, cronbach alpha cofficent method was also used to determine the reliability of the questionarie. 1-from analysis at was of the academic achievement Variance is due to the five components of social capital. 2- There is a digni??cant ( =0/05) posi??ve correla??on. 3- There is a significant positive correlation between academic achievement and