عنوان پایان‌نامه

رابطه هوش هیجانی و خلاقیت با منبع کنترل در بین دانشجویان دانشگاه تهران



    دانشجو در تاریخ ۱۱ تیر ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "رابطه هوش هیجانی و خلاقیت با منبع کنترل در بین دانشجویان دانشگاه تهران" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    روانشناسی تربیتی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75043;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2479;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75043;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2479
    تاریخ دفاع
    ۱۱ تیر ۱۳۹۰
    دانشجو
    سیاوش کیانی
    استاد راهنما
    جواد اژه ای

    چکیده هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه‏ی هوش هیجانی و خلاقیت با منبع کنترل در دانشجویان دانشگاه تهران بود. جامعه آماری عبارت بود از کلیه دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه تهران که در سال تحصیلی 90 – 1389 در این دانشگاه مشغول به تحصیل بوده‏اند. تعداد نمونه بر اساس جدول مورگان 412 نفر(212 مرد و 200 زن) بود که به روش نمونه‏گیری خوشه‏ای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه هوش هیجانی سیبریا شرینگ، پرسشنامه خلاقیت عابدی و پرسشنامه منبع کنترل راتر بودند. یافته‏های پژوهش با نرم‏افزاز آماری “SPSS” و روش‏های آماری ضریب همبستگی متقابل، رگرسیون لجستیک و تحلیل واریانس تجزیه و تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین هوش هیجانی و خلاقیت با منبع کنترل رابطه منفی معنادار به دست آمد که همخوان با نتایج پژوهش‏های پیشین بود. همچنین بین هر یک از ابعاد هوش هیجانی و ابعاد خلاقیت به جز بعد بسط، با منبع کنترل رابطه معناداری به دست آمد. برای پیش‏بینی متغیر دو ارزشی منبع کنترل و تعیین بهترین پیش‏بین‏ها از میان ابعاد هوش هیجانی و ابعاد خلاقیت از رگرسیون لجستیک استفاده شد. که بهترین پیش‏بین‏ها خودکنترلی از ابعاد هوش هیجانی و انعطاف‏پذیری از ابعاد خلاقیت بودند. از یافته‏های دیگر پژوهش مقایسه جنسیت با ابعاد هوش هیجانی، ابعاد خلاقیت و منبع کنترل بود که از روش آماری تحلیل واریانس استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که به جز بعد بسط از ابعاد خلاقیت، تفاوت معناداری بین جنسیت و دیگر متغیرها وجود نداشت. و تفاوت معنادار جنسیت و بسط بدین معناست که زنان نسبت به مردان از قدرت بسط بیشتری برخوردار هستند. واژه‏های کلیدی: هوش هیجانی، خلاقیت، منبع کنترل، جنسیت و دانشجویان
    Abstract
    Abstract The purpose of this study to determine the relationship between emotional intelligence and creativity with the locus of control in the Tehran University students. Population consisted of all bachelor and master students of Tehran University was studying in 1389-90 at the university have been studying. Samples based on 412 patients(212 man and 200 woman) was Morgan table method and the cluster approach were selected randomly. Research tools include questionnaire EI Siberia shrink questionnaire Abedi creativity and Rutter questionnaire were locus of control. Analysis findings with statistical software (SPSS) and cross-correlation coefficient, ANOVA and logistic regression were analyzed. The Results showed a significant negative relationship between emotional intelligence and creativity with locus of control was obtained which was consistent with the results of previous studies. Between each of the dimensions of emotional intelligence and creativity, but later expanded scale, meaningful relationship with locus of control, respectively. Two variables to predict the source value and determine the best predictive control of the dimensions of emotional intelligence and creative aspects of logistic regression was used. The best predictive control aspects of their own emotional intelligence and flexibility were the dimensions of creativity. Other findings of the study compared with the gender dimensions of emotional intelligence, creativity and locus of control dimension was the analysis of variance was used to study results showed that except the expansion of the dimensions of creativity, a significant difference between gender and other variables did not exist. Significant gender differences and the expansion means that the power of women than men have more expansion. Keywords: emotional intelligence, creativity, locus of control, Gender and Students.