عنوان پایان‌نامه

رابطه ادراک از ساختار کلاس و درگیری دانشجویان در دس آمار : نقش واسطه ای نیازهای روان شناختی پایه



    دانشجو در تاریخ ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "رابطه ادراک از ساختار کلاس و درگیری دانشجویان در دس آمار : نقش واسطه ای نیازهای روان شناختی پایه" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    روانشناسی تربیتی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 53199
    تاریخ دفاع
    ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۰

    چکیده هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه? بین ادراک از ساختار کلاس و درگیری تحصیلی دانشجویان در درس آمار با توجه به نقش واسطه‌ای نیازهای روان‌شناختی است. روش پژوهش توصیفی و طرح آن همبستگی از نوع تحلیل مسیر می‌باشد. کلیه? دانشجویان دوره? کار‌شناسی دانشکده‌های علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه‌های دولتی شهر تهران، که در نیمسال اول سال تحصیلی ??-?? در کلاس آمار توصیفی و یا آمار استنباطی مشغول به تحصیل بوده‌اند از طریق سرشماری انتخاب شدند و به پرسشنامه‌ای متشکل از خرده مقیاس‌های ادراک از ساختار کلاس (بلک برن، ????)، نیازهای روان‌شناختی پایه (اولین و همکاران، ????)، تلاش (دوپیرات و مارین، ????)، راهبردهای فرا‌شناختی و ارزش تکلیف (پینتریچ و همکاران، ????)، پاسخ دادند. در ‌‌نهایت داده‌های مربوط به ??? نفر (?? پسر، ??? دختر) از طریق روش تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که تکالیف برانگیزاننده و ارزشیابی تبحری بر نیاز به شایستگی و ارتباط اثر مستقیم دارد اما حمایت از خودمختاری تنها بر نیاز به شایستگی دارای اثر مستقیم است. حمایت از خودمختاری بر تلاش و راهبردهای فرا‌شناختی اثر مستقیم دارد و تکالیف برانگیزاننده تنها بر ارزش تکلیف دارای اثر مستقیم است. همچنین نیاز به شایستگی بر تلاش، راهبردهای فرا‌شناختی و ارزش تکلیف اثر مستقیم دارد و اثر مستقیم نیاز به ارتباط تنها بر روی ارزش تکلیف معنادار است. نیاز به شایستگی و ارتباط بین ادراک از ساختار کلاس و درگیری رفتاری و هیجانی دارای نقش واسطه‌ای هستند. همچنین نقش واسطه‌ای نیاز به شایستگی و ارتباط بین ارزشیابی تبحری و حمایت از خودمختاری و درگیری‌شناختی تأیید شد و نیاز به شایستگی نیز در بین تکالیف برانگیزاننده و درگیری‌شناختی نقشی واسطه‌ای داشت. در ‌‌نهایت مدل آزمون شده? درگیری رفتاری، توانست 35% از تغییرات تلاش را پیش بینی کند. همچنین، مدل آزمون شده? درگیری‌شناختی و هیجانی نیز به ترتیب 31% و 52% از تغییرات استفاده از راهبردهای فرا‌شناختی و ارزش تکلیف را پیش بینی کرد. واژگان کلیدی: ادراک از ساختار کلاس، نیازهای روان‌شناختی پایه، درگیری تحصیلی، درس آمار
    Abstract
    Abstract The aim of the present study was to determine the relationship between students’ perception of classroom structure and academic engagement with regard to the mediating role of basic psychological needs. The method was path analysis. The entire students of statistics courses from Tehran city’s education and psychology faculties participated in research. Finally, 315 participants (52 boys, 262 girls) were studied who they completed the questionnaire including of the following subscales: students’ perception of classroom structure (Blackburn, 1998), basic psychological needs (Evelien et al., 2008), Effort (Dupeyrat & Mariné, 2005), and Metacognitive strategies and task value (pintrich & et al., 1991). Findings showed that motivating task and mastery evaluation had direct effect on competence and relatedness need, while autonomy support just affected need to competence directly. Autonomy support had direct effect on Metacognitive strategies and motivating task only directly affected task value. Furthermore, need to competence directly affected effort, metacognitive strategies and task value and only direct effect of need to relatedness on task value was significant. Competence and relatedness need played mediating role between the relationship of students’ perception of classroom structure, and students’ behavioral and emotional engagement. Also, the mediating roles of competence and relatedness need confirmed between the relationship of mastery evaluation and Autonomy support, and cognitive engagement as well as the mediating role of need to competence between the relation of motivating task, and cognitive engagement. Finally, the tested model of behavioral engagement predicted 35% of variance in effort and the tested model of cognitive and emotional engagement predicted in order 31% and 52% of variance in metacognitive strategies use and task value too. Keywords: Perception of classroom structure, Basic psychological needs, Academic engagement, Statistics course.