عنوان پایاننامه
رابطه ادارک خوشبینی تحصیلی معلم زبان انگلیسی ، انگیزش و خودکار آمدی دانش آموزان و پیشرفت زباتن انگلیس پایه دوم دبیرستان
- رشته تحصیلی
- روانشناسی تربیتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 52157
- تاریخ دفاع
- ۲۹ شهریور ۱۳۹۰
- دانشجو
- ولی اله باقریان
- استاد راهنما
- الهه حجازی موغاری
- چکیده
- سازه خوشبینی تحصیلی، باوری فردی در معلم میباشد که شامل سه مولفه: اعتماد به والدین و دانشآموزان، تأکید تحصیلی، واحساسکارآمدی معلم است که با ایجاد محیطی مثبت و فعال، باعث پیشرفت زبان انگلیسی دانشآموزان میشود. هدف از این مطالعه، تعیین رابطه ادراک خوشبینی تحصیلی معلم زبان انگلیسی، انگیزش و خودکارآمدی زبان و پیشرفت زبان انگلیسیدانشآموزان پایه دوم دبیرستان میباشد. بدین منظور 742 نفر(شامل 454 دختر و 288 پسر) بهروش خوشهای انتخاب شده و به پرسشنامههای خوشبینی تحصیلی معلم(وولفولک هوی، هوی و کورز،2008)، انگیزش یادگیری زبان انگلیسی(گاردنر و لمبرت، 1972) و مقیاسخودکارآمدی تحصیلی(مکایلروی و بانتینگ، 2001)پاسخ دادند. دادههای پژوهش با استفاده از روش آماری رگرسیون گامبهگام مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت وحاصل آن نتایج زیر می¬باشند: 1. بین مولفه¬های ادراک خوشبینی تحصیلی( تاکید بر زبان و اعتماد به والدینو دانشآموزان، و ا¬حساس کارآمدی معلم)تنها رابطه مثبت تاکید بر زبان و اعتماد به والدین و دانشآموزان با پیشرفت زبان انگلیسی به دست آمد و رابطهای بین احساس کارآمدی معلم زبان انگلیسی و پیشرفت زبان انگلیسی وجود نداشت. 2. بین مولفههای انگیزش یادگیری زبان انگلیسی(علاقه، نگرش، و نیاز) رابطه مثبت وجود دارد، و 3. رابطه مثبت با¬لایی بین خودکارآمدی زبان و پیشرفت زبان انگلیسی وجود دارد. کلیدواژه: ادراک خوشبینی تحصیلی معلم( اعتماد به والدین و دانش آموزان و تاکید بر زبان، احساس کارآمدی معلم)، انگیزش یادگیری(علاقه، نگرش، و نیاز)، خودکارآمدی،زبان انگلیسی.
- Abstract
- Academic optimism as a belief in teachers consists of trust in parents and students, academic emphasis, and teacher's efficacy by which fostering an active and positive atmosphere improves English. This study aims to determine the relation between English teacher's perceived academic optimism, student's English motivation and self-efficacy with English achievement in high school, grade 2. For this 742 students (454 female and 288 male) were selected using cluster sampling. Then they completed the following questionnaires: English teacher's perceived academic optimism (woolfolk Hoy, Hoy, & Kurz, 2008), English language learning motivation (Gardner & Lambert, 1972), and academic self-efficacy scale (McIlroy & Bunting, 2001). Data were analyzed using stepwise regression with the following findings: 1. There is only a positive relationship between English teacher's perceived trust in parents and students and academic emphasis and English achievement without any relation between English teacher's perceived self-efficacy and student's English achievement. 2. There is a positive relation between different components of English language learning motivation (interest, attitude, and need) and English achievement. 3. There is a high positive relation between English self-efficacy and English achievement. Keywords: English teacher's perceived academic optimism (trust in parents and students and academic emphasis, and self-efficacy), learning motivation (interest, attitude, and need), self-efficacy, English language.