عنوان پایان‌نامه

بررسی وضعیت عوامل مرتبط با تسهیم دانش درپردیس علوم رفتاری و پردیس علوم رفتاری و پردیس فنی دانشگاه تهران از نظر اعضای هیات علمی




    رشته تحصیلی
    مدیریت آموزشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 51704
    تاریخ دفاع
    ۲۹ بهمن ۱۳۹۰
    دانشجو
    مریم سعدی
    استاد راهنما
    سیدمحمد میرکمالی

    چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی وضعیت عوامل مرتبط با تسهیم دانش در پردیس فنی و پردیس علوم انسانی دانشگاه تهران از نظر اعضای هیئت علمی می باشد و روش پژوهش توصیفی- پیمایشی است. جامعه مورد مطالعه شامل اعضای هیئت علمی پردیس فنی و پردیس علوم انسانی دانشگاه تهران می باشد که تعداد آن ها به تفکیک دانشکده ها مشخص شده و به طور کلی در پردیس فنی 100 نفرو در پردیس علوم انسانی 99 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران انتخاب شده اند. جهت گردآوری داده ها محقق بر اساس مبانی نظری عواملی را استخراج کرده و پرسشنامه ای شامل 31 سوال مربوط به عوامل فردی و سازمانی و فناوری تسهیم دانش متناسب با اعضای هیئت علمی ساخته است. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی، مانند فراوانی، درصد، میانگین همچنین آمار استنباطی، مانند آزمون t مستقل استفاده شده است.نتایج سوالات این پژوهش نشان می دهد که مولفه اعتماد(08/4) و روابط بین فردی (53/5) از عوامل فردی و همچنین مولفه پاداش دهی (83/2) از عوامل سازمانی تسهیم دانش میان اعضای هیئت علمی پردیس فنی بیشتر از پردیس علوم انسانی می باشد و مولفه فرهنگ (76/4-) و رهبری (20/2-) از عوامل سازمانی در اعضای هیئت علمی پردیس علوم انسانی بیشتر از پردیس فنی می باشد. همچنین این پژوهش نشان می دهد که مولفه ساختار (835/0-) از عوامل سازمانی و عامل فناوری اطلاعات (934/0) در اعضای هیئت علمی این دو پردیس تفاوت معناداری با هم ندارند. واژگان کلیدی:تسهیم دانش- عوامل سازمانی– عوامل فردی- عوامل فناوری اطلاعات- پردیس فنی و علوم انسانی دانشگاه تهران
    Abstract
    An analysis of the factors relating to the knowledge sharing of the faculty members of engineering and humanities faculties of university of Tehran Abstract The aim of the present study is to explore the factors relating to the knowledge sharing of faculty members of engineering and humanities faculties of university of Tehran. The research uses survey methods and is descriptive in nature. The faculty members of the engineering and humanities faculties constitute the population of the study whose count was determined for each of the faculties and in general 100 faculty members were chosen from the engineering faculty and 99 faculty members were chosen from the humanities faculty. To gather the data, the researcher identified some factors based on the theoretical background (literature) and devised a questionnaire with 31 questions on personal, organizational and technological factors relating to knowledge sharing in university teachers. To analyze the gathered data descriptive statistics values such as frequency, percentage and average, and inferential statistics measures such as t test are utilized. The results reveal that trust factor (4.08) and interpersonal relationships factor (5.53) from the personal factors, as well as compensation factor (2.83) from the organizational factors of knowledge sharing among faculty members of engineering faculty are higher than those values in humanities faculty, and culture factor (-4.76) and leadership factor (-2/20) from the organizational factors of the faculty members of faculty of humanities were more than those of the faculty members of the faculty of engineering. This study also shows that there is no significant difference in the structure factor (-0.835) from the organizational factors and information technology factor (0.934) among the faculty members of the two faculties. Keywords: knowledge sharing – organizational factors – personal factors – information technology factors – faculty of engineering and humanities of university of Tehran.