عنوان پایان‌نامه

بررسی رابطه ای بین رهبری یتحول آفرین مدیران و خلاقیت معلمان راهنمایی مدارس شهرستان ممسنی



    دانشجو در تاریخ ۲۹ بهمن ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی رابطه ای بین رهبری یتحول آفرین مدیران و خلاقیت معلمان راهنمایی مدارس شهرستان ممسنی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت آموزشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 51620
    تاریخ دفاع
    ۲۹ بهمن ۱۳۹۰
    دانشجو
    ساسان رستمی
    استاد راهنما
    سیدعلی نقی خرازی

    چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه رهبری تحول آفرین مدیران و خلاقیت معلمان مدارس راهنمایی شهرستان ممسنی می باشد و روش پژوهش توصیفی- پیمایشی است. جامعه مورد مطالعه شامل کلیه معلمان مدارس راهنمایی شهرستان ممسنی می باشد. روش نمونه گیری طبقه ای – تصادفی بوده است .جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه استاندار شده MLQ برای رهبری تحول آفرین و پرسشنامه استاندارد شده رندسیپ برای خلاقیت استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی، مانند فراوانی، درصد، میانگین همچنین آمار استنباطی، مانند آزمون همبستگی اسپیرمن استفاده گردید. نتیجه سوال اصلی پژوهش حاکی از آن است بین دو متغیر رهبری تحول آفرین مدیران و خلاقیت معلمان رابطه مستقیم و مثبتی (556/0 = r) وجود دارد که این رابطه در سطح آلفای 01/0 معنی دار است.نتیجه سوال اول فرعی پژوهش حاکی از آن است که بین ترغیب ذهنی و خلاقیت معلمانن رابطه مثبت و معنی‌داری وجود دارد. ضریب همبستگی بین این دو متغیر 628/0 در سطح 01/0 معنی‌دار است.نتیجه سوال دوم فرعی پژوهش حاکی از آن است که دهد بین مؤلفه نفوذ آرمانی و به خلاقیت معلمان رابطه مستقیم و مثبتی (500/0 = r) وجود دارد که این رابطه در سطح آلفای 01/0 معنی دار است.نتیجه سوال سوم فرعی پژوهش حاکی از آن است که بین مؤلفه انگیزش الهام بخش و خلاقیت رابطه مستقیم و مثبتی (625/0 = r) وجود دارد که این رابطه در سطح آلفای 01/0 معنی دار است.نتیجه سوال چهارم فرعی پژوهش حاکی از آن است که بین مؤلفه ملاحظه فردی و خلاقیت معلمان رابطه مستقیم و مثبتی (418/0 = r) وجود دارد که این رابطه در سطح آلفای 01/0 معنی دار است. واژگان کلیدی:رهبری تحول آفرین مدیران، خلاقیت معلمان، مدارس راهنمایی شهرستان ممسنی
    Abstract
    An analysis of the relationship between managers’ transformational leadership and teachers’ creativeness in the secondary schools of Mamasani County Abstract The goal of the present study is to analyze the relationship between managers’ transformational leadership and teachers’ innovativeness of the secondary schools of Mamasani County. This study is a survey and of descriptive nature. The population of the study is all the teachers of the secondary schools of Mamasani County. The sampling methods used here are cluster and random sampling methods in which girls’ schools (25 schools) and boys’ schools (32 schools) constitute the clusters and the teachers are chosen randomly from within these two clusters. To gather the data, MLQ standardized questionnaire was used for the transformational leadership and Randsip standardized questionnaire was used for the innovation. To analyze the gathered data descriptive statistics values such as frequency, percentage and average, and inferential statistics measures such as Spearman correlation. The results of the main research question reveals that there is a direct and positive relation between the managers’ transformational leadership and the teachers’ innovativeness (r=0.556). The results of the first subordinate question reveal that there is a direct and positive relation between intellectual stimulation and innovativeness of the teachers (r=0.628). The results of the second subordinate question reveal that there is a direct and positive relation between idealized influence and innovativeness of the teachers (r=0.500). The results of the third subordinate question reveal that there is a direct and positive relation between inspiring permeation and innovativeness of the teachers (r=0.625). The results of the fourth subordinate question reveal that there is a direct and positive relation between individualized consideration and innovativeness of the teachers (r=0.418). Keywords: Transformational leadership, Innovativeness, Secondary schools of Mamasani County.