عنوان پایان‌نامه

نظام حقوقی بیمه اجباری دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل اشخاص



    دانشجو در تاریخ ۳۰ شهریور ۱۳۸۷ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "نظام حقوقی بیمه اجباری دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل اشخاص" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    حقوق خصوصی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 38785;کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: LP2273
    تاریخ دفاع
    ۳۰ شهریور ۱۳۸۷
    استاد راهنما
    فرهاد ایرانپور

    فعالیت در زندگی کنونی بدون بیمه مسئولیت مدنی اگر غیرممکن نباشد بشر را دچار مشکلات عدیده ای خواهد کرد. بیمه اجباری دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی، در مقابل اشخاص ثالث نیز، با توجه به گستردگی خسارات وارده از وسائل نقلیه لازم و ضروری است. از این رو در نظام های حقوقی، جبران خسارت وارده از وسایل نقلیه، به عنوان یک اصل مورد نظر قرار گرفته و موجب تاسیس نهادها و تصویب قوانین خاص در این زمینه گردیده است. در ایران نیز با فزونی وسائل نقلیه و بتبع، افزاش تصادفات، قانونگذار در سال 1347 با تصویب قانونی خاص درصدد جبران از زیان دیدگان ناشی از حوادث رانندگی برخواست. لکن با توجه به کاستی های موجود و حمایت بیشتر از زیان دیدگان ایجاب می کرد که بازنگریی در قانون مزبور صورت گیرد. از همین جهت در سال 1387 قانون اصلاح قانون بیمه اجباری به تصویب مجلس رسید. نیازهای جامعه فعلی در این بخش ایجاب می کند هم از دارنده و راننده وسایل نقلیه و هم از زیان دیده حمایت شود. لذا بیمه اجباری وسایل نقلیه در راه نیل به این هدف نقش قابل توجهی را بازی می کند، به همین دلیل نیز توسط قانونگذار اجباری اعلام شده است. در این تحقیق نیز نظــام حقوقــی بیمه اجبــاری وسایل نقلیه، مورد بررسی قرار گرفته تا کــاستی ها و ابهامات این نظام حقوقی در جهت رسیدن به یک نتیجه واحد و جبران خسارت بهتر، پاسخ داده شود.
    Abstract
    Activity in the current life without liability assurance if do not be impossible will cause so many difficulties for people. Compulsory assurance is necessary and essential also, for those own land motor vehicles against third parties, regarding the expansiveness of the losses resulting from vehicles. So in the legal systems, indemnity a loss resulting from vehicles has been considered as a principle and has been caused the establishment of organizations and special laws approval in this condition. In Iran, also, by excess of vehicles and naturally, accidents increase, the legislative in 1347 by approval of a special law planned to indemnify who have incurred a loss because of driving accidents. But, regarding the extant deficiencies and more protection of those who incurred a loss, it necessitates reviewing the considered law. Thus, at 1347 the remedy law of compulsory assurance law was approved by the Assembly. The needs of current society in this condition necessitate, both the owner and the driver of vehicles and those who incurred a loss be protected. So, the compulsory assurance of vehicles plays a key role in the way of achieving this goal, and also it is for this reason that has been announced compulsory by the legislative. In this research, also, the legal system of vehicles compulsory assurance has been studied to account the deficiencies and ambiguities of this legal system in order to reach a single result and better indemnity.