دلبستگی به والدین و همسالان ارتباط با مدرسه و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه دوم دبیرستان
- رشته تحصیلی
- روانشناسی تربیتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 51333
- تاریخ دفاع
- ۲۳ بهمن ۱۳۹۰
- دانشجو
- غفار رنجبر
- استاد راهنما
- الهه حجازی موغاری
- چکیده
- چکیده هدف پژوهش حاضر پیش¬بینی پیشرفت تحصیلی دانش¬آموزان از طریق دلبستگی به والدین و همسالان و ارتباط با مدرسه است. ارتباط با مدرسه به باور دانش¬آموزان درباره اینکه بزرگسالان در مدرسه از آنها مراقبت کرده و زمینه یادگیری آنها را فراهم نموده و به آنها به عنوان انسان احترام می¬گذارند، اشاره دارد. به این منظور 378 دانش¬آموز پسر با میانگین سنی 51/16 سال با استفاده از روش نمونه¬گیری خوشه¬ای چندمرحله¬ای از مناطق آموزش و پرورش شهر تهران (3، 11 و 18) انتخاب شدند. آنان به سیاهه ی دلبستگی به والدین و همسالان (IPPA) آرمسدن و گرینبرگ (1987) و مقیاس ارتباط با مدرسه (SCS) براون و ایوانز (2002) پاسخ دادند. نتایج نشان داد ارتباط با مدرسه با دلبستگی به والدین، دلبستگی به همسالان و پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت و معناداری دارد. دلبستگی به والدین و همسالان نیز با پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت و معناداری دارند. همچنین بر اساس یافته¬ها ارتباط با مدرسه بهترین پیش¬بین پیشرفت تحصیلی است. ارتباط با مدرسه در رابطه دلبستگی به والدین و پیشرفت تحصیلی نقش واسطه¬ای کامل و در رابطه دلبستگی به همسالان و پیشرفت تحصیلی نقش واسطه¬ای جزیی دارد. همچنین بین مناطق 3 و 18 در متغیرهای دلبستگی به والدین، ارتباط با مدرسه و پیشرفت تحصیلی تفاوت معناداری وجود دارد. به طور کلی نتایج تحقیق حاضر نشان می¬دهد که دلبستگی به والدین، ارتباط با مدرسه دانش¬آموزان را در مدرسه پیش¬بینی می¬کند به عبارت دیگر اگر والدین محیطی گرم و پذیرا را برای فرزندانشان آماده کنند، زمینه ارتباط آنان با مدرسه را فراهم خواهند نمود. واژگان کلیدی: دلبستگی به والدین و همسالان، ارتباط با مدرسه و پیشرفت تحصیلی
- Abstract
- The purposes of this research predict academic achievement through parent and peers attachment and school connectedness. School connectedness refers to the belief by students that adult in the school care about their learning and about them as individuals. To this end 378 male students (M= 16/57) selected through multistage cluster sampling from Tehran high school (18th, 11th, and 3th areas). They filled Parents and Peer Attachment Inventory (IPPA)(Armsden & Greenberg, 1987) and School Connection Scale (SCS) (Brown & Evans, 2002). Results showed that school connectedness is positively and significantly associated to parent attachment, peer attachment and academic achievement. Parents and peer attachment were also related positively to academic achievement. Based on our results, school connectedness was the best predictor for academic achievement. The relation between parents and peer attachment and academic achievement can be mediated by school connectedness. The student’s third and eighteenth areas were different in terms of their scores on parent attachment, academic achievement and school connectedness. In short, our research showed that parents attachment predicate school connectedness, in other word if parents provide a worm and accepting environment for children, they can easily develop a sense of school connectedness. Keywords: parent and peer attachment, school connectedness and academic achievement