عنوان پایاننامه
تاثیر آموزش راهبردهای یادگیری خود تظمینی بر مهارت های خود تظیمی ، درگیری تحصیلی و اضطراب امتحان دردرس عربی دانش آموزان دختر پایه سوم دبیرستان
- رشته تحصیلی
- روانشناسی تربیتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1685-ع;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 70055
- تاریخ دفاع
- ۲۹ شهریور ۱۳۹۰
- دانشجو
- مریم داودی فیل آبادی
- استاد راهنما
- مسعود غلامعلی لواسانی
- چکیده
- هدف پژوهش حاضر شناسایی تاثیر آموزش راهبرد های خود تنظیمی بر درگیری تحصیلی ، اضطراب امتحان در درس عربی است . بدین منظور 60 دانش آموز دختر (30نفر گروه آزمایشی و 30 نفر گروه کنترل) از پایه اول دبیرستان انتخاب شدند. روش تحقیق شبه آزمایشی همراه با پیش آزمون – پس آزمون است. از پرسشنامه ای متشکل از خود تنظیمی، تلاش، درگیری شناختی و اضطراب امتحان استفاده شد. برنامه آموزش خود تنظیمی به گروه آزمایش ارائه گردید. پس از اتمام برنامه ، از دانش آموزان پس آزمون گرفته شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کواریانس استفاده شد.یافته های پژوهش بطور کلی نشان داد که ارائه آموزش های خود تنظیمی منجر به افزایش درگیری تحصیلی و کاهش اضطراب امتحان در درس عربی دانش آموزان دختر پایه اول دبیرستان می شود. کلید واژه ها: آموزش راهبرهای خود تنظیمی، مهارت های خود تنظیمی ، درگیری تحصیلی، اضطراب امتحان.
- Abstract
- Abstract The purpose of present study is to examine effectiveness of self-regulation skill training on the self-regulation skills، academic engagement and anxiety test in Arabic lecture of first grade high school girl students. For this purpose 60 students were selected from 9th grade school (30 experimental group and 30 control group) by random taking samples. The method of this study is quasi-experimental method bye pretest-posttest. Research instruments are MSLQ questionnaire and IG questionnaire. In order to analysis of data, analysis of covariance was used. Finding showed that from self-regulation skills viewpoint, the experimental group significantly was higher than the control group (P<0.05). The results indicated that self-regulation skill training has more influence on academic engagement development and reduction of anxiety test in Arabic lecture. Keywords: self-regulation training strategies, self-regulation skill, academic engagement, anxiety test