عنوان پایاننامه
تاثیر بکارگیری راهبردهای شناختی و فراشناختی در عملکرد و نوشتاری دانش آموزان دارای اختلال یادگیری در سطح ابتدایی
- رشته تحصیلی
- روانشناسی تربیتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 50946
- تاریخ دفاع
- ۲۷ شهریور ۱۳۹۰
- دانشجو
- نوال عاطی نژاد
- استاد راهنما
- مسعود غلامعلی لواسانی
- چکیده
- به منظور بررسی تأثیرآموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی در اصلاح مشکلات نوشتاری در دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری در دوره ی ابتدایی با استفاده از مدل انگلرت (1990) و مدل سکستون و همکاران (1998) مداخله ی آزمایشی صورت گرفت . تحقیق حاضر از نوع آزمایشی می باشد و جامعه ی آماری کلیه ی دانش آموزان پسر شهرستان شادگان می باشد . نمونه ی مورد نظر شامل 30 نفر گروه آزمایش و 30 نفر گروه گواه می باشد و روش نمونه گیری به صورت تصادفی از بین تمام مدارس پسرانه شهرستان شادگان صورت گرفت. در این پژوهش از7 ابزار استفاده شده است .1- پنج فرم نوشتاری مدل انگلرت 2- پرسشنامه ی تحلیل محتوای بیان نوشتاری (تهیه شده توسط آدم زاده، 1380) جهت تعیین اختلال بیان نوشتاری، که از طریق این پرسشنامه پیش آزمون ها بررسی شد . همسانی این پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ 82/0 می باشد . به علاوه نظرات معلمان و نمرات انشای دانش آموزان نیز برای تشخیص در نظر گرفته شد3- پرسشنامه¬ی راهبردهای فراشناختی حالتی(SMI) 4- پرسشنامه ی اختلال عاطفی ، رفتاری راتر ، جهت ارزیابی مشکل رفتاری – عاطفی دانش آموزان 5- آزمون گودیناف 6-آزمون خواندن و املای فارسی جهت ارزیابی مشکل در خواندن و املای فارسی دانش آموزان7- آزمون BSII برای تشخیص دانش آموزانی که دارای ناتوانی نوشتاری هستند ( محقق از این آزمون برای ارزیابی بیان نوشتاری دانش آموزانی که با استفاده از آزمون های دیگر هنوز به آن ها مشکوک است ). در مرحله ی اول آزمودنی های گروه آزمایش به مدت 25 جلسه ،راهبردهای شناختی را با استفاده از روش POWER ( مدل انگلرت 1990) در پنج مرحله ی مجزا آموزش دیدند و آزمودنی های گروه گواه هیچ آموزشی دریافت نکردند. ابتدا از گروه آزمایش و گروه گواه یک پیش آزمون انجام شد وپس از آموزش راهبردهای شناختی پس آزمون اول اجرا گردید و برای سنجش تعمیم دهی آموزش ، پس آزمون دوم گرفته شد. در مرحله ی بعدی به تمام دانش آموزان گروه آزمایش ( 30 نفر) که در مرحله ی قبلی آموزش راهبردهای شناختی را دریافت کرده بودند ، راهبردهای فراشناختی با استفاده از روش TREE(مدل سکستون و همکاران ،1998) آموزش داده شد . سپس ، پس آزمونی از آزمودنی ها جهت سنجش میزان پیشرفت دانش آموزان در عملکرد نوشتاری گرفته شد . تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که روش POWER (بس نوا) و TREE(مدبس ) در بهبود بیان نوشتاری دانش آموزان پسر تأثیر مثبت داشته است و آموزش راهبردهای شناختی POWER و راهبرد خود نظم دهی TREE قابلیت تعمیم دهی به شرایط و موقعیت های دیگر داشته است. فرضیات پژوهش بر اساس آزمون تحلیل کواریانس چند متغیره بررسی گردید و مشخص گردید که در سطح اطمینان 95 درصد کلیه فرضیه های پژوهش تایید می گردد یعنی روش راهبرد شناختی POWER و روش فراشناختی TREE بر عملکرد نوشتاری دانش آموزان پسر مقطع ابتدائی دارای اختلال یادگیری موثر می باشد. کلید واژه ها : دانش آموزان دارای اختلال یادگیری ، بیان نوشتاری ، راهبردهای شناختی ، راهبردهای فراشناختی