عوامل موثر بر سلامت روان معلمان و رابطه آن با پیشرفت تحصیلی و اضطراب دانش آموزان
- رشته تحصیلی
- تحقیقات آموزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 52039
- تاریخ دفاع
- ۲۶ دی ۱۳۹۰
- دانشجو
- هادی احمدی
- استاد راهنما
- رضوان حکیم زاده
- چکیده
- از آنجایی که سلامت روان به عنوان یکی ازعوامل اساسی درکاهش کارایی وایجاد عوارض جسمی وروانی درحرفه معلمی عنوان شده است،هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل مؤثربرسلامت روان معلمان ورابطه آن با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان می باشد. در راستای هدف پژوهش حاضر تعداد 397 از معلمان (211 زن و186مرد) شهر بجنورد، از طریق نمونه گیری تصادفی طبقه ای با انتساب متناسب انتخاب شدند و پرسشنامه های اطلاعات فردی،سلامت روان(GHQ12)،پرسشنامه استرس شغلی معلمان ایران و پرسشنامه رضایت شغلی بری فیلدورث دربین آنها به اجرا درآمد و نمرات پیشرفت تحصیلی دانش آموزان(ابتدایی) نیز تهیه گردید. نتایج آزمون تی مستقل بیانگر این امر است که درپرسشنامه سلامت روانی(GHQ12)بین معلمین ازنظر جنسیت (زن ومرد) و نوع منطقه (روستایی وشهریی)تفاوت معناداری وجود دارد و نتایج آزمون اف فیشر بیانگر این امر است که درپرسشنامه سلامت روانی(GHQ12) بین معلمین ازنظر سنوات خدمت،فاصله محل کارتا منزل و وضعیت اقتصادی تفاوت معنا داری مشاهده گردید و در پرسشنامه رضایت شغلی بری فیلدورث نیز بین معلمین تنها از نظر سنوات خدمت و وضعیت اقتصادی تفاوت معناداری مشاهده شد.نتایج جدول ماتریس همبستگی نیز نشان داد که بین رضایت شغلی وسلامت روان رابطه معناداری وجودداردبه گونه ای رضایت شغلی بالاتر سلامت روان بهتری به همراه خواهدداشت و بین سلامت روان و استرس شغلی رابطه معکوس معنادار مشاهده شدیعنی باافزایش استرس شغلی شاهدسلامت روان کمتری(نامناسب تری) خواهیم بودهمچنین سلامت روان باپیشرفت تحصیلی رابطه مثبت معناداری داشته است یعنی هرچه سلامت روان معلمان بهتر باشد دانش آموزان ازپیشرفت تحصیلی بالاتری برخوردارند؛نتایج تحلیل رگرسیون نیزحاکی ازآن بود که رضایت شغلی واسترس شغلی معلمان توانایی پیش بینی سلامت روان معلمین را به صورت کلی داراهستند وهمچنین سلامت روان قدرت پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را داراست اما درموردرضایت شغلی و استرس شغلی این قدرت پیش بینی مشاهده نگردید.درمجموع یافته ها نشان از رابطه استرس شغلی ورضایت شغلی برسلامت روان معلمان (ابتدایی،راهنمایی،متوسطه)؛ و سلامت روان معلمان بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان (ابتدایی) را داشت.
- Abstract
- since mental health as one of the key factors in reducing physical symptoms and psychological performance in the teaching profession is. This study evaluated the factors affecting the mental health of teachers And its relationship to student achievement. In order to study.The number of teachers currently 397 people (211 women and 186 men) Bojnourd city,through a stratified random sample was selected with probability proportionate And a personal information questionnaire, mental health (GHQ12), a questionnaire survey of occupational stress and job satisfaction of teachers in Iran among them Barry Fyldvrs Dramdvnmrat to academic achievement (basic) was also prepared. T test results indicate that the mental health questionnaire (GHQ12) among teachers in terms of gender (men and women) and region (rural and urban), there are significant differences and Fisher F-test results indicate that the mental health questionnaire (GHQ12) among teachers in terms of years of service, work from home business Status significant difference was observed Questionnaire and job satisfaction among teachers Barry Fyldvrs only significant difference was observed in terms of years of service and economic status. Results of the correlation matrix showed a negative correlation (strong) positive relationship between job satisfaction and mental health (poor) between mental health and job stress were also Mental health has a significant positive relationship with academic achievement, results of regression analysis also suggests that the Teachers' ability to predict job satisfaction and job stress and mental health of teachers as a whole are significant Power to predict academic achievement and mental health of students is ramie But in the case of job satisfaction and job stress was not predictive power. Vrzayt overall findings of the relationship between job stress on mental health of teachers (primary, guidance, secondary) mental health education teachers and students (elementary) has. Key Words: teachers, mental health, personal factors, job stress, job satisfaction, academic achievement of students.