عنوان پایاننامه
تاثیر پذیری جهانگشای جوینی از شاهنامه فردوسی
- رشته تحصیلی
- زبان و ادبیات فارسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 1611;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 53363
- تاریخ دفاع
- ۱۹ دی ۱۳۹۰
- دانشجو
- پریسا موسوی تازه آبادی
- استاد راهنما
- محمود فضیلت
- چکیده
- هدف از نگارش این رساله در وهل? نخست ارائ? تعریفی از اصطلاح ادبی تصویر (ایماژ) و مشخص کردن چارچوبها و محدودههای آن است؛ سپس بررسی ویژگیهای «تصویر» در شاهنامه و تاریخ جهانگشای جوینی؛ به این دلیل که بیتهای زیادی از شاهنامه در تاریخِ جهانگشای به کار رفته است، تصاویرِ تاریخ جهانگشای را جزء به جزء بررسی کردیم و بعد از آن بیتهایی را از شاهنامه که در متن جهانگشا به کار رفتهاند، مبسوط، طبقهبندی کردیم. در خلال کار بیتهایی را که عطاملک به فراخور متن تغییر داده بود با نسخ مختلف شاهنامه تطبیق دادیم و بیتهای اصلی و دلیل یا دلایل تغییرات را ذکر کردیم. واژههای کلیدی: تصویر (ایماژ)، شاهنامه، تاریخ جهانگشای.
- Abstract
- The purpose of writing this dissertation primarily is offering a definition to image (or imagery) as a literary term and identification of its frameworks and ranges; and then is consideration of its characteristics in Shahnameh (The book of kings) and Tarikh-i Jahangushay-i Juvaini. Because too many verses of Shahnameh have been used in Tarikh-i Jahangushay-i Juvaini, a detailed and thorough study was carried out. All images used in the text of Tarikh-i Jahangushay-i Juvaini were classified and then the verses of Shahnameh that has been used in Tarikh-i Jahangushay-i Juvaini, detailed were classified. Meanwhile the verses Ata-malik changed according to the context were adjusted with different versions of Shahnameh and original verses and causes of these changes were noted. Key words: image (imagery), Shahnameh, Tarikh-i Jahangushay-i Juvaini.