عنوان پایان‌نامه

تاثیر پذیری جهانگشای جوینی از شاهنامه فردوسی



    دانشجو در تاریخ ۱۹ دی ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تاثیر پذیری جهانگشای جوینی از شاهنامه فردوسی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    زبان و ادبیات فارسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 1611;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 53363
    تاریخ دفاع
    ۱۹ دی ۱۳۹۰

    هدف از نگارش این رساله در وهل? نخست ارائ? تعریفی از اصطلاح ادبی تصویر (ایماژ) و مشخص کردن چارچوب‌ها و محدوده‌های آن است؛ سپس بررسی ویژگی‌های «تصویر» در شاهنامه و تاریخ جهانگشای جوینی؛ به این دلیل که بیت‌های زیادی از شاهنامه در تاریخِ جهانگشای به کار رفته است، تصاویرِ تاریخ جهانگشای را جزء به جزء بررسی کردیم و بعد از آن بیت‌هایی را از شاهنامه که در متن جهانگشا به کار رفته‌اند، مبسوط، طبقه‌بندی کردیم. در خلال کار بیت‌هایی را که عطاملک به فراخور متن تغییر داده بود با نسخ مختلف شاهنامه تطبیق دادیم و بیت‌های اصلی و دلیل یا دلایل تغییرات را ذکر کردیم. واژه‌های کلیدی: تصویر (ایماژ)، شاهنامه، تاریخ جهانگشای.
    Abstract
    The purpose of writing this dissertation primarily is offering a definition to image (or imagery) as a literary term and identification of its frameworks and ranges; and then is consideration of its characteristics in Shahnameh (The book of kings) and Tarikh-i Jahangushay-i Juvaini. Because too many verses of Shahnameh have been used in Tarikh-i Jahangushay-i Juvaini, a detailed and thorough study was carried out. All images used in the text of Tarikh-i Jahangushay-i Juvaini were classified and then the verses of Shahnameh that has been used in Tarikh-i Jahangushay-i Juvaini, detailed were classified. Meanwhile the verses Ata-malik changed according to the context were adjusted with different versions of Shahnameh and original verses and causes of these changes were noted. Key words: image (imagery), Shahnameh, Tarikh-i Jahangushay-i Juvaini.