عنوان پایاننامه
بررسی تطبیقی اصول مدیریت،و اداره آنموزش و پرورش کشورهای ایران ، زاپن و آلمان به منظور دستیابی به تجارت و اندیشه های مناسب برای ارائه به آموزش و پرورش
- رشته تحصیلی
- مدیریت آموزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 50497;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-1703;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-1703
- تاریخ دفاع
- ۲۷ مهر ۱۳۹۰
- دانشجو
- امین امیری
- استاد راهنما
- سیدمحمد میرکمالی
- چکیده
- چکیده: پژوهش حاضر تحت عنوان« بررسی تطبیقی اصول مدیریت، و اداره آموزش و پرورش کشورهای آلمان، ژاپن و ایران به منظور دستیابی به تجارب و اندیشه¬های مناسب برای ارائه به آموزش و پرورش ایران» به مقایسه نظام آموزش و پرورش در جهت بهبود آموزش و پرورش به تحلیل و بررسی در سه کشور ژاپن، آلمان و ایران پرداخته است. این پژوهش از نوع کاربردی و روش آن تطبیقی با استفاده از تحلیل اسناد و براساس الگوی چهار مرحله-ای بردی(مرحله توصیف ،مرحله تفسیر ، مرحله همجواری و مرحله مقایسه می¬باشد. اغلب کشور¬های جهان از جمله کشور¬های پیشرفته جهت بهبود اثر بخشی و کارآمدی آموزش و پرورش و مدیریت خود را به سمت مدیریت غیر متمرکز سوق داده¬اند. یکی از راهبردهای که از طریق این کشورها از جمله آلمان به کار گرفته شده است، خود گردان کردن مدیریت مدارس می¬باشد. مدیریت مدارس با تصمیم گیری مشارکتی در مدرسه، یک بازنگری در مدارس به ویژه مدارس دولتی است که انحصار قدرت تصمیم گیری را از ناحیه مرکزی، به یک مدرسه به منظور بهبود عملکرد آن مدرسه به دنبال دارد. نتایج به دست آمده در این پژوهش نشان داد که در کشور آلمان با استفاده از مدیریت غیر متمرکز و تفویض اختیار به ایالات در زمینه مدیریت آموزش و پرورش به یکی از بهترین و موفق¬ترین آموزش و پرورش¬ها در میان کشور های جهان تبدیل شده است. در آموزش و پرورش آلمان حرکت به سوی مدرسه محوری باعث شده که مدارس با داشتن آزادی عمل دست به ابتکارات جالبی در زمینه مدیریت مدارس بزنند، مدیریت مدرسه محور کوششی است که برای تمرکز زدایی از سازمان، مدیریت و نحوه اداره، واگذاری اختیار به نزدیکان دانش آموزان(معلمان،والدین،مدیران مدرسه)تعریف نقش ها و مسئولیت¬های جدید برای تمام کارگزارن نظام آموزشی و دگرگونی کردن فرایند یاددهی-یادگیری غالب در کلاس. این الگو، شامل نوعی از برنامه اداره مدرسه است که در آن مسئولیت¬ها و اختیارات مدارس خاص میان دفتر مرکزی (وزارت آموزش و پرورش، ادارات آموزش وپرورش، بخش¬ها وادارت محلی آموزش وپرورش)مسئولین مدرسه(معلمان، مدیران، شورای مدرسه، انجمن مدرسه...)و تمامی کسانی که به صورت تخصصی در این زمینه همکاری می¬کنند، تقسیم می¬شود(ابوضحی،1383).
- Abstract
- Abstract: In this study in Title of “Comparative study of management and educational organization of Germany, Japan and Iran due to sujest best methods for Iran’s Education Ministry” the education system of three country (Iran, Japan and Germany) was compared to using their experience in Iran’s education organization. This study is a comparative and applied research and it is done in four step: description, interpretation, adjacent and comparison Base on our research most of the developed country changed their education system from centralized to decentralize. One of the methods applied in Germany is using autonomous to decentralization the schools. The results show that by using this method and managing each state by local managers Germany turned to have one of the most developed education system in the world. In the German’s education system each school has a wide range of authority to chose the coarse and method of teaching and this leads to a lots of brilliant method and ideas in school management. After World War 2tow Japan revised its education system and nowadays it has one the most developed ones in the world. They didn’t changed their education system to decentralized one which was suggested by USA but by giving authority to each province education system was localized for different regions. In the other hand Japan’s schools developed an incorporative system of managing by parents and students and this system made a big progress in efficiency. In both countries, Germany and Japan, in opposite of Iran Service training was used to keep teachers and managers update and play a essential rules in their progress. In educational system of Japan and Germany teachers are fully supported by governments in both social and financial aspect and the governors establish a accurate system to chose teachers. Key words: Centralized Management, Decentralized Management, Training teacher, Service training, Teacher Selection, Financial Support.