عنوان پایان‌نامه

امکان سنجی اداره آموزش و پرورش استثنایی استان کرمان برای ایجاد و توسعه آموزش های الکترونیکی برای دانش آموزان معلول جسمی و حرکتی در مقاطع راهنمایی و دبیرستان




    رشته تحصیلی
    مدیریت آموزشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 51089;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-1723
    تاریخ دفاع
    ۲۷ مهر ۱۳۹۰
    استاد راهنما
    سیدمحمد میرکمالی

    چکیده هدف از پژوهش حاضر مطالعه امکان¬ برگزاری آموزش الکترونیکی برای دانش¬آموزان معلول جسمی و حرکتی در مدارس استثنایی مقاطع راهنمایی و دبیرستان استان کرمان می¬باشد. در این راستا با بررسی ادبیات نظری و تجربی و هم¬چنین مدل¬های ارائه شده در زمینه امکان سنجی یادگیری الکترونیکی، مدل مفهومی پژوهش حاضر متشکل از هفت مولفه: تجربه رایانه، آمادگی محتوی، آمادگی مالی، آمادگی فرهنگی، آمادگی محیطی، آمادگی زیر ساختی و آمادگی منابع انسانی تهیه و تدوین گردید. با بررسی مدل¬های موجود و هم¬چنین ادبیات نظری و تجربی و پیشینه¬های داخلی و خارجی، ابزارهای پژوهش حاضر برای معلمان، کارشناسان، مدیران و هم¬چنین دانش¬آموزان طراحی و تدوین گردید. روایی محتوایی این ابزارها با استفاده از نظر خبرگان و پایایی آنها با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت.21 نفر از کارشناسان به روش سرشماری کامل و 53 نفر از مدیران، 108 نفر از معلمان و 118 نفر از دانش¬آموزان به¬روش نمونه¬گیری تصادفی ساده از بین افراد جامعه انتخاب شدند. داده¬های به¬دست آمده با استفاده از آزمون t تک متغیره، تحلیل واریانس و آزمون شفه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت یافته¬های به¬دست¬آمده نشان می¬دهد که تنها آمادگی فرهنگی اداره آموزش و پرورش استثنایی استان کرمان در سطح مطلوبی قرار داشته و اداره آموزش و پرورش استثنایی استان کرمان به¬طور کلی از لحاظ تجربه رایانه، آمادگی زیرساختی، آمادگی محتوا و آمادگی مالی در سطح نامطلوبی قرار دارد. آمادگی محیطی و آمادگی منابع انسانی نیز در این اداره دارای وضعیت نسبتاً مطلوب می¬باشد. کلید¬واژه¬ها: آموزش الکترونیکی، امکان سنجی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، دانش آموزان معلول جسمی حرکتی
    Abstract
    Abstract The aim of this research is to study the possibility of implementation of electronic learning for students with physical and motor disabilities in special junior and senior high schools in the province of Kerman. In this regard,by reviewing the literature and empirical and theoretical models proposed in the feasibility of e-learning,one can conclude that the conceptual model consisting of seven components(computer experience, content readiness, financial readiness, cultural readiness, environmental readiness, readiness of infrastructure and willingness of Human Resources) was created and developed. With existing models of theoretical and empirical literature, records , internal and external research tools for teachers, specialists, administrators, and students were designed and developed. Content validity and reliability of them were approved by experts using tools of Cronbach's alpha. 21 experts , 53 managers, 108 teachers and 118 students from simple random sampling method were selected. Data obtained with test t univariated; analysis of variance and Scheffe test was analyzed; the results show that only cultural preparation of special education is at a good level in Kerman province, and the Office of Special Education of Kerman is poor with experience in computers, readiness of infrastructure, content and preparation of financial fitness level.The readiness of environmental and human resources in the preparation of status is relatively favorable. Keywords: E-learning, feasibility study, information and communication technology, students with Physical and mobility disabilities