عنوان پایاننامه
بررسی روشهای تدریس معلمان علوم پایه پنجم ابتدائی شهر تبریز و ارائه راهکارهایی برای تدریس مناسب
- رشته تحصیلی
- تحقیقات آموزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 39012;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1364ع
- تاریخ دفاع
- ۳۰ شهریور ۱۳۸۷
- دانشجو
- محمد اصل محمد علی زادسردرود
- چکیده
- تحقیق حاضر با هدف بررسی روش های تدریس علوم در مقطع پنجم ابتدایی و ارائه راهکارهایی برای تدریس مناسب در سطح شهر تبریز انجام گرفته است. برای این منظور چهار خرده هدف در این تحقیق پیگیری شده اند، که عبارتند از: تعیین روش تدریس غالب در درس علوم، بررسی میزان تناسب روش ها و فعالیت های تدریس با اهداف فرایندی آموزش علوم، بررسی نظرات معلمان در مورد موانع استفاده از روش های فعال و کاوشگرانه تدریس، و بررسی شرایط و امکانات موجود برای استفاده از روش های فعال و کاوشگرانه تدریس. جامعه آماری تحقیق حاضر کلیه معلمان مقطع پنجم ابتدایی مدارس پسرانه شهر تبریز بوده است که در سال تحصیلی 87-86 مشغول به تدریس بوده اند. این تعداد 384 نفر بوده است که 10 درصد از آنها از طریق نمونه گیری چند مرحله ای متناسب به عنوان نمونه انتخاب شده¬ مورد مشاهده قرار گرفته اند. برای پاسخ دهی به سوال اول و دوم تحقیق از چک لیست مشاهده و برای پاسخ دهی به سوال سوم و چهارم تحقیق از پرسشنامه، که هردو محقق ساخته می باشند استفاده شده است. چک لیست مشاهده، مهارت های تدریس معلمان علوم را در دو حیطه مهارت های عمومی و تخصصی مورد ارزیابی قرار می دهد. روایی ابزار فوق با استناد به نظر اساتید بدست آمده، و پایایی آن از طریق بازآزمایی محاسبه شده است. برای این منظور 23 نفر از معلمان دوبار مورد مشاهده قرار گرفته اند و همبستگی بین دو مشاهده محاسبه شده است. میزان این همبستگی89/0 بدست آمده، که همبستگی قابل قبولی بوده و نشان از پایا بودن ابزار بکاربرده شده دارد. داده های بدست آمده با استفاده از برنامه spss مورد تحلیل قرار گرفته اند. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که: روش تدریس غالب در درس علوم روش سخنرانی همراه با پرسش و پاسخ بوده و 97 درصد معلمان مورد مشاهده، با میانگین زمانی17 دقیقه از این روش استفاده کرده اند. فعالیت بعدی که توسط بیشترین تعداد معلمان مورد استفاده قرار گرفته و بیشترین وقت کلاسی را بعد از سخنرانی معلم به خود اختصاص داده، مطالعه(روخوانی) کتاب در کلاس بوده که توسط 87 درصد معلمان و با میانگین زمانی 9 دقیقه صورت گرفته است. در مورد تناسب روش ها و فعالیت های بکاربرده شده با اهداف فرایندی آموزش علوم نیز نتایج بدست آمده نشان دادند که هیچ گروه از معلمان زن و مرد در هیچ یک از مهارت های عمومی و تخصصی نتوانستند به سطح مط
- Abstract
- Abstract The aim of this study was surveying science teaching methods at 5th grade classroom in Tabriz city and offering suggestion for having appropriate teaching. There are four minor aims in this study; determining main teaching method in science lesson, determining proportion between the teaching methods and activities with procedural purposes of science teaching, studying teachers opinion about the obstacle in using investigatory method of teaching and studying the available equipment and conditions for applying the investigatory methods. The study unit of this survey was the teachers of fifth grade in elementary schools of Tabriz city in 86-87 school year, comprising of 384 teachers 10% of whom were selected through proportional multistage sampling method. The first and second questions were answered by using a check list, and the third and forth questions answered by questioner witch were both tailored by researcher. Observation checklist assesses the teaching skills of science teachers in two fields of general and special skills. The validity of checklist is confirmed by asking specialists, and its reliability is gained by test- retest method. For this reason 23 teachers were reobserved and correlation between two observations was /86, that showed reliability of instrument. The data were analyzed with spss program. Study shows that: the main science teaching method was lecture with question and answer method, and 97 percent of observed teachers used this method on an average of 17 minutes. Reading the textbook was The next activity that used by 87 percent of the teachers with an average of 9 minutes. The results also shows that the none of the teachers(male& females) didnt manage to acquire the desired general and special skills, and the application investigatory methods were really rare. In teachers opinion the main obstacle in using investigatory method was the over population of the classes. The current conditions and equipments were not adequate for carrying out this investigatory methods. Lateral founding of this study shows that there is negative correlation between teachers’ years of experience and application of investigatory teaching methods. Also there is positive correlation between application of investigatory teaching methods and education level of teachers. Also the performance of female teachers was better than male teachers, in both of general and special skills. There was no correlation between application of investigatory teaching methods and number of students. Finally the results showed that the majority of elementary school teachers lack the professional science teaching skills, and it needs more attention of educational planners for increasing application of investigatory teaching methods