عنوان پایان‌نامه

بررسی رابطه میزان استفاده اعضای هیات علمی ازICT با کیفیت تدریس یادگیری آنان در دانشکده های روان شناسی و علوم تربیتی و علوم اجتماعی دانشگاه تهران




    رشته تحصیلی
    مدیریت آموزشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 50891;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-1715
    تاریخ دفاع
    ۱۳ مهر ۱۳۹۰
    دانشجو
    کلثوم نامی

    استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرایند تدریس-یادگیری در آموزش عالی ضرورت یافته است . این عامل می¬تواند موجب بهبود فرایند تدریس –یادگیری شود.پژوهش حاضر با هدف مشخص کردن رابطه میزان استفاده اعضای هیات علمی از فناوری اطلاعات و ارتباطات با کیفیت تدریس – یادگیری در کلاس درس آنان دردانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی و دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران درسال تحصیلی 90- 1389 انجام شد.روش پژوهش توصیفی-همبستگی و ابزاراندازه گیری دو پرسشنامه بود که براساس طیف لیکرت ساخته شده بود. قابلیت اعتماد پرسشنامه براساس ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه میزان استفاده اعضای هیات علمی از فناوری اطلاعات و ارتباطات 87/0و برای پرسشنامه کیفیت تدریس -یادگیری 90/0حاصل گردید.جامعه آماری پژوهش کلیه اعضای هیات علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی و دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران بود . داده ها ی مورد نیاز با استفاده از نمونه گیری از دو جامعه گردآوری شده است: الف) اعضای هیات علمی دانشکده¬های روانشناسی و علوم تربیتی و علوم اجتماعی دانشگاه تهران، ب) دانشجویان آنان درباره کیفیت فرایند تدریس- یاد گیری. با استفاده از روش نمونه گیری با انتساب متناسب 14 نفر از اعضای هیات علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی و 420 از دانشجویان این دانشکده و 16 نفر از اعضای هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی و480 نفر از دانشجویان این دانشکده در پژوهش شرکت داشتند.به منظور تجزیه و تحلیل داده¬هااز روشهای آمار توصیفی(فراوانی، درصد ، میانگین) و آمار استنباطی(ضریب همبستگی اسپیرمن، آزمون یومن ویتنی)استفاده گردیدنتایج پژوهش حاضر نشان داد که: • استفاده اعضای هیات علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی ودانشکده علوم اجتماعی از فناوری اطلاعات و ارتباطات در سطح مطلوب قرار دارد. • کیفیت تدریس-یادگیری اعضای هیات علمی دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی و دانشکده علوم اجتماعی وضعیت نسبتا مطلوب است . • بین میزان استفاده اعضای هیات علمی دو دانشکده از فناوری اطلاعات و ارتباطات و کیفیت تدریس-یادگیری آنان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. • بین میزان استفاده اعضای هیات علمی از فناوری اطلاعات و ارتباطات در دودانشکده تفاوت معنی داری وجود ندارد • بین کیفیت تدریس –یادگیری اعضای هیات علمی دو دانشکده تفاوت معنی داری وجود ندارد • بین رابطه دو متغیر در دودانشکده روانشناسی و علوم تربیتی ودانشکده علوم اجتماعی تفاوت معنی داری وجود ندارد. کلیدواژه: فناوری اطلاعات و ارتباطات، کیفیت تدریس-یادگیری، دانشگاه تهران.
    Abstract
    Study of The relationship between faculty use of ICT and their quality of teaching-learning in faculties of psychology and education and social science of Tehran university. Abstract Use of ICT in the teching-learning process in higher education is necessary.this factor can improve the teching-learning process.The present study aims at clarifying the relation between the extent of the use of information and communication technology by Tehran university faculty members in the faculty of psychology and education and the faculty of the social science and the quality of their teaching-learning s in the educational year of 1389-1390. by investigating the use of the information and communication technology by Tehran university faculty members in the departments of psychology and educationa and social science, the quality of their teaching, the relation between the extent of the use of information and communication technology by faculty members of Tehran university and the quality of their teaching-learning process, and by comparing the extent of the use of information and communication technology by faculty members of the two departments, comparing the quality of their teaching-learning process, and finally comparing the relation between the two variables in these two departments. The method used in this research was descriptive-correlational and the instrument used was likert type scale. The reliability of the questionnaires was determined by Cranach alpha. The reliability of the questionnaire of the extent of the use of information and communication technology by Tehran university faculty members was 0.87 and for the questionnaire of the quality of teaching-learning process was 0.90. Participants of this research were Tehran university faculty members in the department of psychology and education and the department of social science. Data of this research gathered in two ways:1 . Direct access to Tehran university faculty members in the department of psychology and education and the department of social science. 2. Access to these faculty members' students regarding the quality of their teaching-learning process. 14 members of the faculty members of the department of psychology and education and 420 students of this department and 16 members of faculty members of the department of social science and 480 students of the students of this department participated in this study. To analyze data, descriptive statistics (frequency, percent, mean, standard deviation) and spearman correlation,u- mann- whitney test were used. The results indicated that: 1 . The faculty members of these two departments used the information and communication technology in a diserable level. 2. The quality of the teaching of the faculty members of these two departments was relatively diserable. 3. There was a significantly positive relation between the extent of the use of the information and communication technology by the faculty members of the two departments and their quality of teaching-learning. 4. There was not a significant difference between the extent of the use of the information and communication technology by the faculty members of the two departments. 5. There was not a significant difference between the qualities of the teaching of the faculty members of the two departments. 6. There was not a significant difference between the two variables in the two departments of educational sciences and psychology and social science Key words: ICT, quality of teaching-learning,Tehran university.