عنوان پایان‌نامه

بررسی رابطه بین رهبری تحول آفرین با گرایش به رفتار شهروندی سازمانی در دفتر مرکزی بیمه ایران



    دانشجو در تاریخ ۲۶ مهر ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی رابطه بین رهبری تحول آفرین با گرایش به رفتار شهروندی سازمانی در دفتر مرکزی بیمه ایران" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت آموزشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 51258;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-1728
    تاریخ دفاع
    ۲۶ مهر ۱۳۹۰
    دانشجو
    حیدر چوپانی
    استاد راهنما
    سیدمحمد میرکمالی

    تحقیق حاضر با هدف« بررسی رابطه رهبری تحول آفرین با گرایش به نوآوری سازمانی شرکت سهامی بیمه البرز » به روش توصیفی- تحلیلی صورت گرفته است. جامعه آماری تحقیق 520 نفر از کارکنان ، مدیران و معاونین شرکت سهامی بیمه البرز بود که تعداد 126 نفر از آنها به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. جهت جمع‌آوری داده‌های مربوط به رهبری تحول آفرین از پرسشنامه تغییر یافته باس و آوالیو و برای جمع‌آوری داده‌های مربوط به گرایش به نوآوری سازمانی از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است که پایایی آنها از طریق ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 92/. و 89/. بدست آمد . جهت تحلیل داده ‏ها از آزمون ‏های همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام استفاده گردید. نتایج آزمون همبستگی پیرسون حاکی از آن است که بین رهبری تحول آفرین با گرایش به نوآوری سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد . همچنین نتایج آزمون همبستگی نشان داد که تمامی مؤلفه ‏های رهبری تحول آفرین( ترغیب ذهنی، نفوذ آرمانی، انگیزش الهام بخش، ملاحظه فردی، ارتباطات الهام بخش و چشم انداز مشترک) با گرایش به نوآوری سازمانی رابطه مثبت و معناداری دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز حاکی از آن بود که از بین مؤلفه‏های سبک رهبری تحول آفرین، سه بعد ترغیب ذهنی، ارتباطات الهام بخش و نفوذ آرمانی به عنوان متغیرهای پیش بین، معیار ورود به معادله نهایی رگرسیون برای توضیح تغییرات گرایش به نوآوری سازمانی(متغیر ملاک)، را دارا هستند و مؤلفه های انگیزش الهام بخش، چشم انداز و ملاحظه فردی به دلیل نداشتن سهم معنادار در پیش بینی نوآوری سازمانی از معادله حذف گردید. کلید واژه¬ها: رهبری تحول آفرین ، نوآوری سازمانی ، شرکت سهامی بیمه البرز
    Abstract
    This study aimed to investigate the relationship between transformational leadership and organizational innovation in Alborz insurance company. The research method was descriptive-correlative and the statistical population consisted of all experts of Insurance Company,(520 persons), that 126 persons were selected randomly using Saraei formula. In order to collect data two questionnaire were used.1- transformational leadership questionnaire (a=./92), 2- Organizational Innovation questionnaire (a=./89)., Pearson correlation and stepwise regression were used to analyze of data . finding showed that there are a positive relationship between transformational leadership and organizational innovation and its component Idealized Influence, Inspirational Motivation, Intellectual Stimulation, Individualized Consideration, Inspirational Communication , Vision and regression results show that transformational leadership’s components Idealized Influence, Intellectual Stimulation, Inspirational Communication can predict organizational innovation orientation in Alborz Insurance Company. Key word: transformational leadership , organizational innovation orientation, Alborz Insurance Company