عنوان پایاننامه
بررسی رابطه بین تعهد سازمانی و تمایل به ترک خدمت معلمان مدارس اداره آموزش و پرورش دستگردان یزد
- رشته تحصیلی
- مدیریت آموزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 50222;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1688-ع
- تاریخ دفاع
- ۲۳ مهر ۱۳۹۰
- دانشجو
- حجت غلام زاده
- استاد راهنما
- سیدمحمد میرکمالی
- چکیده
- چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین تعهد سازمانی و تمایل به ترک خدمت معلمان مدارس آموزش و پرورش منطقه دستگردان می باشد و روش پژوهش توصیفی- همبستگی است. جامعه مورد مطالعه شامل کلیه معلمان مدارس دستگردان می باشد که نمونه حاصل 118 نفر می باشد. روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای است. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه استاندارد آلن و می یر برای تعهد سازمانی و پرسشنامه محقق ساخته تمایل به ترک خدمت استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی، مانند فراوانی، درصد، میانگین و انحراف استاندارد و همچنین آمار استنباطی، مانند همبستگی پیرسون و آزمون های ANOVA، Tو رگرسیون چندگانه استفاده گردید. نتایج سوال اول پژوهش حاکی از آن بود که بین تعهد سازمانی و تمایل به ترک خدمت معلمان مدارس دستگردان رابطه معنی دار وجود دارد و همبستگی بین این دو متغیر 81/0- است . نتایج سوال دوم پژوهش حاکی از آن بود که بین تعهد عاطفی و تمایل به ترک خدمت معلمان مدارس دستگردان رابطه معنی دار وجود دارد و همبستگی بین این دو متغیر 89/0- است . نتایج سوال سوم پژوهش حاکی از آن بود که. بین تعهد مستمر و تمایل به ترک خدمت معلمان مدارس دستگردان رابطه معنی دار وجود دارد و همبستگی بین این دو متغیر 60/0- است . نتایج سوال چهارم پژوهش مبنی حاکی از آن بود که بین تعهد هنجاری و تمایل به ترک خدمت معلمان مدارس دستگردان رابطه معنی دار وجود دارد و همبستگی بین این دو متغیر 72/0- است . نتایج سایر سوالات نیز حاکی از آن بود که بین تعهد سازمانی معلمان دستگردان از لحاظ سن ،سابقه خدمت و تأهل تفاوت معنی داری وجود دارد اما بین تعهد سازمانی آنان از لحاظ جنسیت و تحصیلات تفاوت معنی داری وجود ندارد . کلید واژگان: تعهد سازمانی ، تعهد عاطفی ، تعهد مستمر ، تعهد هنجاری ، تمایل به ترک خدمت ، معلمان مدارس دستگردان.
- Abstract
- Abstract This study aimed to investigate the relationship between organizational commitment and intent to turnover among dastgerdan’s schools teachers. Research method is descriptive-correlative. Statistical population includes all dastgerdan’s schools teachers and sampels were 118. To take the sample, strtified method was used. To collect data, Allen and Meyer’s standard questionnaire on organizational commitment and researcher- made questionnaire on intent to turnover were used. To analyze data, descriptive methods, such as frequency, percentage, mean, and Std deviation s well as inferential methods, such as Pearson Correlation Coefficient, ANOVA, T test and multiple regression were used. In response to the first question,the findings showed that there was a significant relationship between organizational commitment and intent to turnover among dastgerdan’s schools teachers and correlation between these variables was -0/81. In response to the second question the findings showed that there was a significant relationship between affective commitment and intent to turnover among dastgerdan’s schools teachers and correlation between them was -0/89. In response to the third question question the findings showed that there was a significant relationship between continuance commitment and intent to turnover among dastgerdan’s schools teachers and correlation between the variables was -0/60. In response to the forth question the findings showed that there was a significant relationship between normative commitment and intent to turnover among dastgerdan’s schools teachers and correlation between the variables is -0/72. In response to the other questions the findings showed that there was significant dispairity between Organizational Commitment and teachers’ age, the years of work, and marital ststus, but there was no significant difference between sex and education with Organizational Commitment. Keywords: : organizational commitment, affective commitment,continuance commitment, normative commitment,intent to turnover .