عنوان پایان‌نامه

بررسی رابطه بین نگرش به درس ریاضی ، مهارت های مطالعه و خودکار آمدی ریاضی با عملکرد ریاضی در بین دانشجویان رشته های علوم اجتماعی و فیزیک دانشگاه تهران




    رشته تحصیلی
    تحقیقات آموزشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 50348
    تاریخ دفاع
    ۰۱ آذر ۱۳۹۰
    استاد راهنما
    رضوان حکیم زاده

    چکیده در این پژوهش رابطه بین متغیرهای نگرش نسبت به ریاضی، باورهای خودکارآمدی ریاضی و مهارتهای مطالعه با عملکرد ریاضی دانشجویان سال اول رشته های علوم اجتماعی و فیزیک دانشگاه تهران مورد بررسی قرار گرفته است .ابزارهای به¬ کار رفته در این پژوهش عبارتند از: پرسشنامه نگرش ریاضی آیکن (1985)، پرسشنامه خودکارآمدی آشر و پاجارس (2008)، پرسشنامه مهارتهای مطالعه هوپر(2009)، و همچنین عملکرد تحصیلی دانشجویان به کمک نمره درس ریاضی آنها در درس ریاضی پایه، سنجیده شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که از سه متغیر مستقل مورد بررسی در این پژوهش ، دو متغیر باورهای خودکارآمدی و مهارتهای مطالعه از توان پیش بینی نمره درس ریاضی برخوردارند . نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان می دهد که باورهای خودکارآمدی به تنهایی توان تبیین 08% از واریانس نمره ریاضی را دارد و این توان به همراه متغیر مهارتهای مطالعه به 11% می رسد. همچنین در بین دو جنس تفاوت معنی داری در مورد نگرش نسبت به ریاضی در سطح 05% دیده شده است و میانگین نمره نگرش برای گروه پسران بالاتر از گروه دختران بوده است و در مورد متغیرهای باورهای خودکارآمدی، مهارتهای مطالعه و عملکرد تحصیلی تفاوت معنی داری بین دو جنس دیده نشده است . همچنین نتایج نشان می دهد که نگرش دانشجویان رشته های علوم اجتماعی و فیزیک نیز به درس ریاضی متفاوت است و میانگین نمره نگرش برای دانشجویان فیزیک بالاتر می باشد. کلید واژه ها: نگرش ریاضی، باورهای خودکارآمدی، مهارتهای مطالعه، عملکرد ریاضی
    Abstract
    Abstract This research studies the relationship between the variables of attitude toward mathematics, study skills and mathematical self-efficiency and the mathematical performance of the freshmen of social sciences and physics of Tehran University. The methods used in this research include mathematical attitude questionnaire of Aiken (1985), self-efficiency questionnaire of usher and Pajarese (2008), study skills questionnaire of Hooper (2009), and the students’ educational performance and their grade in the course of elementary mathematics. The findings of this research show that the two variables of self-sufficiency beliefs and study skills, among the three independent variables studied in this research, are able to predict the mathematics grade. The results of the stepwies analysis of regression indicate that self-efficiency beliefs can solely define 0.8% of the variance of the mathematics grade and this can be intensified to 11% when accompanied by the changing of study skills. There is also a significant difference of 5% in the two genders’ attitude toward mathematics. The average of the attitude grade of the boys was higher than that of the girls. However, there was not a significant difference in the two genders’ self-sufficiency beliefs, study skills and math performance. The results show that the attitude of social sciences students toward mathematics is different from that of physics student; and the attitude grade of the physics student is higher. Kew Words: attitude toward mathematics, self-sufficiency beliefs, study skills, mathematical performance