عنوان پایان‌نامه

تاثیر آموزش مستقیم آگاهی واجی بر پیشرفت مهارت خواندن دانش آموزان با اختلال خواندن



    دانشجو در تاریخ ۱۱ مهر ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تاثیر آموزش مستقیم آگاهی واجی بر پیشرفت مهارت خواندن دانش آموزان با اختلال خواندن" را دفاع نموده است.


    دانشجو
    حجت پیرزادی
    استاد راهنما
    باقر غباری بناب
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 50766;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1689-ع
    تاریخ دفاع
    ۱۱ مهر ۱۳۹۰

    چکیده آگاهی واجی یکی از مهمترین متغیرهای پیش¬بینی کننده مهارت خواندن است. هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر آموزش مستقیم آگاهی واجی بر پیشرفت مهارت خواندن دانش¬آموزان با اختلال خواندن بود. بدین منظور، سه دانش¬آموز پسر با اختلال خواندن در پایه دوم ابتدایی از یک مدرسه عادی ابتدایی در منطقه شش آموزش و پرورش شهر تهران به عنوان آزمودنی¬های شرکت-کننده در پژوهش انتخاب شدند. طرح پژوهش، تک¬آزمودنی از نوع طرح چند خط پایه¬ای با آزمودنی¬های مختلف، بود. به منظور تشخیص اختلال خواندن، از آزمون خواندن و نارساخوانی (کرمی¬نوری و مرادی، 1387) و مقیاس تجدید¬نظر شده هوشی وکسلر کودکان (شهیم، 1385) و برای اندازه¬گیری پیشرفت مهارت خواندن، از آزمون محقق¬ساخته 100 کلمه¬ای خواندن استفاده شد. ابزارها و مواد دیگر پژوهش شامل آزمون آگاهی واج¬شناختی (سلیمانی و دستجردی¬کاظمی، 1389)، آزمون رشد زبان (حسن¬زاده و مینایی، 1389)، فرم جمع¬آوری تاریخچه موردی (کریمی، 1387)، و فرم رضایت¬نامه والدین بود. پژوهش در سه شرایط خط¬ پایه، مداخله، و پیگیری اجرا شد. در شرایط مداخله آزمایشی هر آزمودنی دست¬کم ده جلسه آموزش مستقیم آگاهی واجی به مدت 45-40 دقیقه¬ دریافت کرد، اما در شرایط خط پایه و شرایط پیگیری هیچ یک از آنها آموزش مستقیم آگاهی واجی را دریافت نکردند. در شرایط پیگیری، داده¬های مورد نیاز سه هفته پس از پایان آخرین جلسه مداخله آموزشی جمع¬آوری شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده¬ها از دو روش تحلیل دیداری و محاسبه شاخص اندازه اثر استفاده شد. مقایسه عملکرد آزمودنی¬ها در شرایط خط پایه، مداخله، و پیگیری نشان داد که آموزش مستقیم آگاهی واجی بر پیشرفت مهارت خواندن هر سه آزمودنی تاثیر مثبت داشته و یادگیری مهارت خواندن آزمودنی¬ها، به واژه¬های آموزش داده نشده نیز تعمیم پیدا کرده است. افزون بر این، نتایج نشان داد که یادگیری آزمودنی¬ها در طول زمان پایدار ¬مانده است. نتایج حاصل از محاسبه شاخص اندازه اثر نیز نتایج فوق را تایید کرد. پژوهش حاضر نشان داد که آموزش مستقیم آگاهی واجی بر پیشرفت مهارت خواندن دانش¬آموزان با اختلال خواندن در پایه دوم ابتدایی تاثیر می¬گذارد و موجب افزایش مهارت خواندن در آنها می¬شود. بر پایه نتایج این پژوهش، لزوم توجه معلمان، مربیان، و درمانگران مراکز اختلال¬های یادگیری به آموزش مستقیم آگاهی واجی در فرایند تدریس مهارت خواندن به کودکان، بیش از پیش روشن و مشخص می¬گردد. واژه¬های کلیدی: اختلال خواندن، آموزش مستقیم، آگاهی واجی، پیشرفت خواندن، دانش¬آموزان ابتدایی، طرح پژوهش تک ¬آزمودنی.
    Abstract
    Abstract: The impact of teaching phonemic awareness by means of direct instruction on reading achievement of students with reading disorders Phonemic awareness is one of the most important predictors of reading skills. Purpose of the current study was to investigate the effects of direct instruction of phonemic awareness on reading achievement of students with reading disabilities.Three male 2nd grade elementary students with reading disorder in a regular school in district six of the office of education in Tehran were selected. Multiple-baseline across subjects was selected as a research design. The following tests were used as diagnostic criteria: Reading and Dyslexia Test and WISC-R. Moreover, a reading inventory consisting of 100 words was developed by researchers to assess the reading ability of the subjects. Data were collected in three phases: baseline, intervention, and follow-up. During the intervention phase, the intervention strategies were used while during baseline and follow-up, data were collected without any intervention. Comparing three phases of the study, we may conclude that intervention package consisting of direct instruction of phonological awareness was an effective strategy in reading achievement of all three students. In addition, follow-up data indicated that the effects of the intervention procedures were stable across time. The results of the current study revealed that direct instruction of phonemic awareness was effective in reading achievement of students with reading disorder in elementary school and increasing their abilities in reading. Keywords: reading disorder, phonemic awareness, reading achievement, elementary students, single subject research design.