عنوان پایاننامه
رابطه بین کمال گرایی و خودکارآمدی تحصیلی با اهداف پیشرفت
- رشته تحصیلی
- روانشناسی تربیتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 49964;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-1683
- تاریخ دفاع
- ۳۰ شهریور ۱۳۹۰
- دانشجو
- مژده داوری
- استاد راهنما
- مسعود غلامعلی لواسانی
- چکیده
- چکیده پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه کمال گرایی و خودکارآمدی تحصیلی با اهداف پیشرفت انجام شده است . طرح این پزوهش غیر آزمایشی و از نوع همبستگی است. نمونه مورد بررسی شامل 302 نفر (151دختر و 151پسر) دانش آموز پایه سوم در هر سه رشته در شهرستان فارسان می باشد که با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. مقیاسهای مورد استفاده مقیاس اهداف پیشرفت الیوت و مک گریگور (2001)‘ کمال گرایی مثبت و منفی تری شورت و همکاران (1995)و خودکارآمدی تحصیلی مک ایلروی و بانتینگ (2001) می باشند. داده ها با استفاده از روش همبستگی و تحلیل رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند . نتایج حاصل بیانگر روابط مثبت و معنی دار میان کمال گرایی مثبت با اهداف رویکرد – تبحری و رویکرد- عملکردی ؛ کمال گرایی منفی با اهداف رویکرد- عملکردی ‘ اجتناب – عملکردی و اجتناب – تبحری می باشد. بین خودکارآمدی تحصیلی و هدف رویکرد تبحری رابطه مثبت و معنی دار و بین خودکارآمدی تحصیلی و هدف اجتناب- عملکردی رابطه منفی و معنی دار وجود دارد. با حضور همزمان تمام متغیرهای پیش بین کمال گرایی مثبت ‘ کمال گرایی منفی ‘ خودکارآمدی تحصیلی و جنسیت می توان 19 درصد از تغییرات اهداف رویکرد – تبحری ‘ 19 درصد تغییرات اهداف اجتناب – تبحری و 7 درصد از تغییرات اهداف اجتناب-عملکردی را تبیین نمود. میان دو جنس در اهداف پیشرفت تفاوتی مشاهده نشد اما در خودکارآمدی تحصیلی میان دو جنس تفاوت معنی دار مشاهده شد . یافته ها همسو با یافته های پژوهش های قبلی می باشد. کلید واژه ها : کمال گرایی ‘ خودکارآمدی تحصیلی و اهداف پیشرفت
- Abstract
- Abstract: The purpose of this study was relationship between perfectionism dimensions and academic self-efficacy with achievement goals among high school students. The sample of 302 student (151males and 151 females)from the third grade of high school in Farsan. The studenta answered the Elliot & Mc Gregor achievement goal, Try- short et al perfectionism and Mcllroy & Bunting academic self – efficacy questionare. The results were analyzed by pierson correlation test regression analysis.the result showed positive perfectionism had significantly related to mastery- approach and performance- approach and negativeperfectionism related to mastery-avoidance , performance _avoidence and approach positevily. Also academic self-efficacy had significantly related mastery- approach and performance- avoidance negatively. Futher analysis by multiple regression showed positive perfectionism and negative, academic self-efficacy and gender variable could count 19 percent of mastery- approach, 19 percent of mastery- avoidance,16 percent of performance _ approach and 7 percent of performance _ avoidance achievement goals. According to this result achievement goalswere perfdiced by perfec tionism and academic self- efficacy. Key word: perfec tionism academic self- efficacy achievement goals.