عنوان پایان‌نامه

تاثیر اموزش راهبردهای فراشناختی درک مطلب دانش آموزان با مشکلات خواندن



    دانشجو در تاریخ ۱۲ مهر ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تاثیر اموزش راهبردهای فراشناختی درک مطلب دانش آموزان با مشکلات خواندن" را دفاع نموده است.


    دانشجو
    جعفر بخشی
    استاد راهنما
    باقر غباری بناب
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 50156;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1678
    تاریخ دفاع
    ۱۲ مهر ۱۳۹۰

    چکیده هدف: پژوهش حاضر، به منظور بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی ) SQP4Rشکل بسط یافته روش "پس ختام") و خودنظارتی بر افزایش درک مطلب، آگاهی فراشناختی و عزت نفس کودکان با مشکلات یادگیری خواندن انجام شد. روش: بدین منظور 30 نفر دانش¬آموز پسر با مشکلات خواندن از مدارس ابتدایی شهرستان کلیبر در استان آذربایجان شرقی اتنخاب شدند. ، طرح تحقیق به کار رفته در این پژوهش طرح آزمایشی از نوع طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش عبارتند بودند از: آزمون هوشی ریون، آزمون خواندن و نارسا خوانی، پرسشنامه آگاهی فراشناختی از راهبردهای خواندن (MARSI)، مقیاس عزت نفس کوپر اسمیت و آزمون¬های درک مطلب محقق ساخته. برای بررسی و تحلیل نتایج از تحلیل کواریانس استفاده شد. یافته¬ها: نتایج تحلیل کواریانس نشان دهنده اثربخشی مثبت و معنادار آموزش راهبردهای فراشناختی SQP4R و خودنظارتی در افزایش درک مطلب خواندن در دانش¬آموزان گروه آزمایشی بود. همچنین آگاهی فراشناختی آزمودنی¬های گروه آزمایش در پس¬آزمون نسبت به پیش-آزمون و گروه گواه افزایش معناداری داشت. در مورد عزت نفس دو گروه آزمایش و کنترل در پس آزمون نسبت به پیش¬آزمون تفاوت معناداری نداشتند و بنابراین فرضیه ما مورد تایید قرار نگرفت. نتیجه¬گیری: آموزش راهبردهای فراشناختی SQP4R و خودنظارتی در افزایش متغیرهای شناختی مانند درک مطلب خواندن موثر است ولی افزایش متغیرهای انگیزشی از جمله عزت نفس در گروه آزمایشی نسبت به گروه گواه و پیش آزمون در این پژوهش از لحاظ آماری معنادار نبود. واژه¬های کلیدی: راهبردهای فراشناختی، SQP4R، خودنظارتی، درک مطلب خواندن، عزت نفس، مشکلات خواندن.
    Abstract
    Aim of This study was to investigate the effects of education of Self-monitoring and SQP4R strategies (expanded form of "SQ3R" method) on reading comprehension, meta-cognitive awareness and self esteem in students with reading problems. Method: To accomplish the stated aims, 30 male students with reading problems from elementary schools were chosen in the city of Kaleiber. The research design of the study was Pretest – Posttest Raudomized Group Design. The instruments used in this study included Reading and Dyslexia Test (Kormi Nouri), Metacognitive Awareness Reading Strategies Inventory (MARSI), and Reading Comprehension Tests. To analyse the data, multivariate analysis of covariance (mancova) has been used. Results: The results showed significant positive effectiveness of self-monitoring and SQP4R meta-cognitive strategies education in increasing reading comprehension of experimental group. In addition, experimental groups’ metacognitive awareness increased significantly in post-test compared to, pre-test and control group. Moreover, analysis of data showed that increment of self esteem of experimental group was not significantly defferent from the control group. Keywords: Metacognitive strategies, SQP4R, Self- monitoring, Reading comprehension, Self-esteem, Reading problems.