عنوان پایان‌نامه

هویت و غیر قومی و نژادی در کتب درسی ایران



    دانشجو در تاریخ ۳۰ شهریور ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "هویت و غیر قومی و نژادی در کتب درسی ایران" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    تحقیقات آموزشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76667;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2515
    تاریخ دفاع
    ۳۰ شهریور ۱۳۹۰
    استاد راهنما
    رضوان حکیم زاده

    چکیده تحقیق حاضر با توسل به نظریه ها و مفاهیمی مانند گفتمان، بازنمایی، ایدئولوژی و برساخت گرایی و استفاده از ابزارهای روش شناختی نظیر نسخه پیشنهادی وندایک در تحلیل انتقادی گفتمان و همچنین، دیگر روش های موجود در منظور شناسی کلام و معناشناسی تلاش دارد تاثیر ایدئولوژی های قوم محور و نژادپرستانه در برساخت هویت ملی در کتب درسی ایران را تحلیل نماید. نتایج تحلیل های صورت گرفته حاکی است که هویت ملی به لحاظ قومی و نژادی در کتب مورد نظر حول محور عناوین و برساخته هایی مانند زبان فارسی و نژاد آریایی برساخته می شود. از طرف دیگر، این برساخت همراه با غیرانگاری عرب ها، ترک ها و برخی گروه های قومی دیگر است. از طرف دیگر البته در مواردی، اشارات مثبتی نیز به گروه های قومی غیرفارس در کتب مورد بررسی مشاهده می شود. با این حال، فرازهای متعددی از کتب درسی ایران متاثر از ایدئولوژی های قوم محور و نژادپرستانه است. این مساله به طور مشخص، در کتب درسی تاریخ، ادبیات فارسی و تاریخ ادبیات ایران مقاطع مختلف قابل شناسایی و تحلیل است. واژه های کلیدی: کتب درسی، هویت ملّی، غیریّت، قوم محوری، نژادپرستی، مطالعات کتب درسی.
    Abstract
    Abstract In this reseach, drawing on theories and conceptions such as discourse, representation, ideology and social constructionism and using the VanDijk’s version of critical discourse anlysis and some methods in pragmatics and semantics, we tried to explore the impact of ethnocentric and racist ideologies on the consruction of national identity in the Iranian school textbooks. Results of analysis showed that in this textbooks the national identity, in terms of ethnic and racial aspects, are constructed on the basis of concepts and constructs as “Farsi language” and “Aryan race”. On the other hand, this construction accompanied with the othering or demonisation of Arabs, Turks and some other ethnic groups. However, in some areas and cases, there were positive representations of none-persian-speaking ethnicities. However, very large parts of analysied textbooks were influenced by the ethnocentric and racist ideologies. This problem was specialy recognizeable in the textbooks such as History, Persian Literature and the History of Iranian Literature. Keywords: School Textbooks, History Textbooks, National Identity, Otherness (Alterity), Ethnocentric Ideology, Racism