عنوان پایاننامه
بررسی انسان شناختی هویت
- رشته تحصیلی
- علوم اجتماعی - مردم شناسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 52119;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4352
- تاریخ دفاع
- ۱۱ مهر ۱۳۹۰
- دانشجو
- یاسمن اوحدی
- استاد راهنما
- ناصر فکوهی
- چکیده
- در این تحقیق برای درک رابطه فضاهای عمومی شهر و هویت دختران، با بررسی روند زندگی روزمره دختران دانشجو و نحوه حضور آنها در عرصه های عمومی شهر، چگونگی شکل گیری هویت جمعی و فردی این دختران در رابطه با زندگی در شهر رفسنجان مورد مطالعه قرار گرفته است. میان انگیزه تحصیل در دانشگاه برای دختران رفسنجان و انگیزه خانواده¬های آنها برای چگونگی استفاده از این سرمایه¬های کسب شده، به آن چنین وضعیتی را دنبال می¬کند. کسب سرمایه تحصیلی در دانشگاه، سرمایه فرهنگی و تا حدودی سرمایه اجتماعی دختران را ارتقاء می¬دهد ولی استفاده از این سرمایه¬ها نیاز به حضور واقعی در فضاهای اجتماعی دارد. امکان کاربرد این سرمایه¬ها با سیستم اجتماعی شهر رفسنجان در تناقض است. الگو¬ها و منطق¬های رفتاری که توسط نهادهای گوناگون چون خانواده و نهاد آموزشی در فرآیند اجتماعی شدن یاد داده می¬شود فعالیت¬های زندگی روزمره و نحوه شکل گیری افکار دختران را تحت تأثیر خود قرار داده است. این مطالعه به دنبال بررسی نحوه و نوع این اثرگذاری بر هویت و زندگی روزمره دختران رفسنجان است.در این پژوهش با استفاده از روش¬ کیفی و مصاحبه¬های عمیق فردی و گروهی و با استفاه از نظریه "فضای عمومی" هابر ماس، "عادت واره و تقسیم بندی¬ سرمایه ها" بوردیو و نظریه "زندگی روزمره و فضا" لوفبور بوردیو، سعی در تبیین جایگاه و نحوه حضور دختران دانشجو در فضاهای عمومی شهر رفسنجان را بررسی کند. این مطالعه به هیچ رو بر آن نیست که قابلیت تعمیم پذیری بالایی داشته باشد بلکه می¬توان آن را در قالب یک مطالعه موردی در نظر گرفت که چارچوب آن تحلیلی-ژرفانگر است. این پژوهش در درجه نخست به دنبال درک و شناخت وضع موجود در چارچوب¬های اصلی و اساسی¬اش است و سپس به دنبال ارائه راهکارهایی مناسب برای کاربردپذیری نتایج حاصل از تحقیق است .به امید آنکه بتوان این پروژه را به مثابه نقطه آغازی برای تحلیل اجتماعی-فرهنگی جامعه کنونی شهرستان رفسنجان که قطعا وضعیتی مشابه با بسیاری دیگر از شهرستان های کشور دارد و یافتن راه حل هایی برای بهبود موقعیت آن در نظر گرفت. واژگان کلیدی: دختران، دوره جوانی، زندگی روزمره، فرهنگ، فضای عمومی، مدرنیته، هویت.
- Abstract
- This research is done to investigate the relationship between city’s public areas with identities of the girls living in the city. Daily living style of female students and how they appear in public areas of the city, also how individual and social identities are formed for these girls as well as its relation with living style in the city of Rafsanjan is considered. Among educational motivation for the girls of Rafsanjan in university and their families’ motivation on how to use these resources, pursue it to such a situation. Gaining educational resources in university is promoting cultural and somehow social capital among girls although using these resources needs the girls’ attendance in the society. There is a conflict between using these resources and the social system in Rafsanjan city. Logical and behavioral forms taught by various institutions such as family and educational institutions in the socialization process has influenced daily life activities and how the minds of girls made. This study seeks to examine how this type of identity influences the daily lives of girls of Rafsanjan this study by using qualitative methods and in-depth interviews with individual and group and usage of the "Public Space” Jürgen Habermas’s theory, "Habitus and Division of Assets" and Bourdieu's theory and the theory of "Living Space" from “Henri Lefebvre” explaining the position and how the presence of female girl students in public places in Rafsanjan. This study is not looking to be as a high generalized one but it can be considered as a case study in the analytical framework. This study primarily search for understanding the present situation in its main and fundamental frameworks and then offering appropriate solutions for the applicability of the results of the investigation. It hopes to be the starting point for evaluation of current cultural and social status of Rafsanjan city which many other cities with in the country has the same status and looking forward to