عنوان پایاننامه
مطالعه و طراحی مدل توانمند سازی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال ۹۰-۸۹
- رشته تحصیلی
- تحقیقات آموزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 53988
- تاریخ دفاع
- ۱۵ مهر ۱۳۹۰
- دانشجو
- مرضیه ده بزرگیان
- چکیده
- چکیده: در دهه گذشته مفهوم بهبود کیفیت در آموزش عالی جایگاه خود را بدست آورده است. به این معنی، توانمندسازی اعضای هیات علمی دانشگاه با بهره برداری از استعدادها، مهارت های منحصر به فرد و رشد حرفه ای آنها همراه است. اعضای هیات علمی منابع ضروری و سرمایه اصلی مراکز بهداشتی درمانی دانشگاه به شمار می آیند و آینده این مراکز تا حد زیادی بستگی به موفقیت آنها در پرورش توسعه حرفه ای اعضای هیات علمی خود دارد. در این تحقیق، توجه به شناخت عوامل موثر بر توانمندی اساتید و طراحی مدل معطوف گردیده است. داده ها از دو پرسشنامه استخراج شده است که از یک نمونه 250 نفری از اساتید دانشگاه علوم پزشکی شیراز جمع آوری گردیده است (جامعه مورد مطالعه 660 عضو دارد). داده ها با استفاده از تحلیل عاملی، همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. وظایف (تخصص و تجارب حرفه ای)، عوامل مدیریتی، عوامل سازمانی و سابقه کار به ترتیب پیش بینی کننده های معنی داری برای توانمندی روانشناختی اساتید این دانشگاه شناخته شدند. و بر این اساس مدل آن طراحی گردید. واژگان کلیدی: توانمندسازی، توانمندسازی روانشناختی، اعضای هیات علمی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز
- Abstract
- Abstract: The concept of quality improvement has been incorporated into higher education within the last decade. Incumbent with this concept is the empowerment of college and university faculty to harness their unique talents and skills and promote their professional growth. Faculty are an essential resource and a significant investment for academic health centers. The future of an institution depends to a great extent on the degree to which it is successful in nurturing the career development of the members of its faculty. The present of survey study focuses to know influence factors on faculty empowerment and design a model. The data were collected through two questionnaire returned by a sample of 250 faculty members in Shiraz University of medical sciences (N=660). Data were analyzed using software SPSS 18. Factor analysis, Pearson correlations and multiple regression analyses indicated that duty, management, organizational factors and expert were significantly predictors of psychological empowerment. Key Words: Empowerment, Psycological empowerment, Faculty members, Shiraz University of Medical Sciences