عنوان پایان‌نامه

تاثیر دوره آموزشی مدیریت استرس بر میزان استرس شغلی و کار آمدی معلمان زن مدارس ابتدائی غیر انتفاعی منطقه ۶ تهران در سال تحصیلی ۸۷-۸۶




    رشته تحصیلی
    تحقیقات آموزشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 38771;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1346ع;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 38771
    تاریخ دفاع
    ۲۴ شهریور ۱۳۸۷
    استاد راهنما
    کمال درانی

    پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر دوره آموزشی مدیریت استرس بر استرس و کارآمدی معلمان انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه معلمان زن شاغل در مدارس ابتدایی غیر انتفاعی منطقه 6 تهران در سال تحصیلی 87-86 تشکیل می¬دهد. چهار مدرسه شامل دو مدرسه پسرانه و دو مدرسه دخترانه به صورت تصادفی انتخاب شد و از هر مدرسه 10 معلم در قالب گروه¬های آزمایش (20= n) و گواه (20= n) در پژوهش شرکت کردند. محتوای دوره آموزشی در طی هشت جلسه آموزشی، شامل برنامه¬های متنوع مدیریت زمان، شیوه¬های مقابله¬ مستقیم و غیر مستقیم، جرأت¬ورزی و مدیریت کلاس به گروه آزمایش آموزش داده شد. به منظور گرداوری اطلاعات مقیاس¬های میزان، منابع و علائم استرس معلمان (کی¬ریاکو و ساتکلیف، 1978) و مقیاس باورهای کارآمدی معلم (تشانن- موران و ولفولک هوی، 2001) در پیش¬آزمون و پس¬آزمون اجرا شد. با استفاده از روش¬های آماری تحلیل کواریانس چند متغیری، تک متغیری و آزمون t، داده¬ها مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که میزان استرس و علائم فیزیولوژیکی معلمان برخوردار از دوره آموزشی مدیریت استرس نسبت به گروه گواه کاهش پیدا کرده است. همچنین باورهای کارآمدی معلمان در مدیریت کلاس ارتقاء یافته بود. اما در مؤلفه¬های کارآمدی در راهبردهای آموزشی و کارآمدی در درگیر کردن دانش¬آموزان تفاوت معنی¬داری بین گروه گواه و آزمایش مشاهده نگردید. همچنین با توجه به نتایج بین معلمان زن شاغل در مدارس دخترانه و پسرانه از نظر میزان استرس (05/ > P و 061/2 = (38) t) و نشانه¬های استرس (05/ > P و 044/2 = (38) t) تفاوت معنی¬داری وجود دارد. و معلمان زن شاغل در مدارس ابتدایی غیر انتفاعی پسرانه استرس بیشتری نشان می¬دهند.
    Abstract
    This study investigated the impacts of stress management course on the teacher stress and efficacy of female elementary school teachers of private schools. Participants included 40 teachers in Tehran 6th area. The 12-hour programme was divided into eight sessions that included a variety of topics: time management programs, direct and indirect coping programs, assertiveness and class management. For data gathering. Teacher’s Stress Prevalence, Sources and Symptoms Scale (Kyriacou & Sutcliffe, 1978) and Teacher Sense of Efficacy Scale (Tschannen-moran & Woolfolk Hoy, 2001) in both pretest and posttest were implemented. Data analyses were conducted by a t-test for two independent samples and univariate and multivariate ANCOVA. The findings from this study revealed that stress and physiological symptoms in teachers who favored the stress management course has been decreased in comparison to control group. Also teacher’s efficacy beliefs were promoted. However no significant difference was observed in efficacy of instructional strategies and efficacy of student engagement. Besides there is significant difference between stress symptoms of teachers working in boy schools and girl ones. Teachers in boy schools showed higher stress.