عنوان پایان‌نامه

تشخیص فاکتورهای شناختی کاربر با استفاده از اعمال در بازی های کامپیوتری



    دانشجو در تاریخ ۱۲ مهر ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تشخیص فاکتورهای شناختی کاربر با استفاده از اعمال در بازی های کامپیوتری" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: E 2237;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 62818
    تاریخ دفاع
    ۱۲ مهر ۱۳۹۰

    بازی های کامپیوتری از سرگرمی های جدیدی هستند که روز به روز محبوبیت شان گسترش می یابد و به دلیل جذابیت فراوان آنها برای بسیاری از افراد بخصوص کودکان، نگرانی همگانی را برانگیخته اند. محبوبیت بازی های کامپیوتری در بین کودکان و قابلیت های ویژه آن ها برای تعامل با کودکان این امکان مثبت را فراهم می کند که بتوان از بازی در اهداف جدی تری از سرگرمی، همچون آموزش و یا ارزیابی بهره برد. از طرفی حافظه فعال از توانایی های شناختی اساسی است که بر چگونگی انجام دادن کارها، روابط اجتماعی، و هدایت کارهای روزانه از حل مسئله تا رانندگی تاثیر دارد. تفاوت های فردی در ظرفیت حافظه فعال، تاثیر بسیار مهمی در توانایی کودکان برای کسب دانش و مهارت های جدید دارد. بنابراین نیاز به شناسایی و رفع مشکلات این توانایی شناختی، پیش از اینکه کودکان وارد مدرسه شوند، از اهمیت زیادی برخوردار است. در این پایان نامه مسئله استفاده از بازی های کامپیوتری در ارزیابی روانشناختی را مورد هدف قرار داده و تلاش نمودیم تا با استفاده از روش های هوشمند پردازش اطلاعات، قابلیت اعتماد سیستم ارزیابی را افزایش دهیم. استفاده از همه داده های جمع آوری شده کاربر و نادیده گرفتن نویز موجود در داده ها، ارزیابی صحیح و دقیق را غیرممکن می سازد. در این پایان نامه روشی برای تشخیص نویز معرفی شده است که ما را در غلبه بر این مشکل یاری می رساند. هدف این روش تشخیص نویز ناشی از کم توجهی یا بی انگیزگی کاربر است. برای بررسی روش پیشنهادی، سه آزمایش مختلف طراحی و اجرا شده است نتایج آن ها نشان می دهد که این روش ها به طور نسبی راه گشا هستند.
    Abstract
    Computer game are a new category of entertainment with increasing popularity. Many people, specifically children, are attracted to them because of their appealing design and this has raised many concerns among parents. Due to their popularity and special capabilities, computer games can make great tools for more serious goals, e.g. education or assessment, than just entertainment. On the other hand, working memory is one of basic cognitive abilities, that affects many tasks like social relations and managing daily routines from problem solving to driving. The individual differences in capacity of working memory have an important impact on children’s capability of acquiring knowledge and new skills. Thus, it’s mandatory to assess and diagnose the working memory problems during preschool period. In this thesis, the problem of using computer games in psychological assessment has been aimed and we have tried to increase system reliability with intelligent information processing methods. Using the raw user’s logged data and ignoring the existing noise in data would make it impossible to correctly assess the user. This makes acquiring the user feedback necessary for validating the tests. In this research, a heuristic method has been introduced for noise detection that helps us overcome the mentioned problem. This method is proposed with the goal of detecting the distraction or lack of attention and motivation in the user. For evaluating the proposed method, three different experiments have been designed and implemented. Results prove these methods to be relatively beneficial.