عنوان پایان‌نامه

پیچش پیچ اثر هنری جیمز و اقتباس های سینمایی آن: یک تحلیل پدیدار



    دانشجو در تاریخ ۱۴ شهریور ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "پیچش پیچ اثر هنری جیمز و اقتباس های سینمایی آن: یک تحلیل پدیدار" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 2/1502;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 50489
    تاریخ دفاع
    ۱۴ شهریور ۱۳۹۰

    از زمان آفرینش پیچش پیچ توسط هنری جیمز، این اثر همواره مرکز توجه منتقدین بوده است. تنوع و گستردگی پاسخ ها، مخصوصا بر سر حقیقت وجودی روح ها، این رمان را به بستری مناسب برای نقد خواننده محور بدل میسازد. در ابتدا از نظرات ولفگانگ ایزر که مدل تعامل خواننده-متن را برای ایجاد معنایی پویا پیشنهاد کرده، بهره گرفته میشود. به عقیده ایزر، هر متن دربردارنده خلاهایی است که تنها با تصویرهای ذهنی خواننده پر میشود. به منظور بکارگیری این نظریات، نخست برداشت های منتقدان برجسته این اثر به طور خلاصه بررسی خواهد شد. بر این اساس، در زمان انتشار این داستان منتقدین تنها خوانشی کلی از متن داشته اند. اما با گذشت زمان مخصوصا پس از انتشار مقاله ادموند ویلسون، دو رویکرد روحگرا و متضاد آن گسترش یافت. با این وجود، در دهه های پنجاه و شصت ساختار و ابهام¬های درونی متن مرکز توجه خوانندگان گشت. سپس نقاط بالقوه یا خلاهای متن حتی الامکان تحت موضوعات ساختار روایت، قاعده مندی، شخصیت پردازی، و زبان اثر که همه اتصال متن را از بین می¬برند، مطالعه خواهد شد. در پایان نحوه پر کردن این خلاها و رسیدن به معنا، یا فعلیت یافتن نقاط بالقوه توسط خواننده از طریق بررسی دو خوانش تصویری(اقتباس های سینمایی اثر) مورد بحث قرار خواهد گرفت. این دو فیلم، بیگناهان به کارگردانی جک کلیتون و پیچش پیچ به کارگردانی بن بولت، بهترین اقتباس های شناخته شده از این اثر به حساب می آیند. مطالعه صحنه های متفاوت این دو فیلم نشان می دهد که چگونه کارگردانان به عنوان خوانندگان این اثر با پرکردن خلاها به خلق دو اثر هنری متفاوت از یک متن دست پیدا کرده اند. کلید واژه ها: نقد خواننده محور، ولفگانگ ایزر، خلا متن، روحگرا، ابهام، اقتباس
    Abstract
    Henry James’s tale of the supernatural, The Turn of the Screw, has been the subject of intense critical attention ever since it was published. The unique diversity of the range of responses, especially regarding the dilemma over the reality of the ghosts, has made this novella worthy of reader-response criticism. The first step in the present study is to focus on its theoretical foundation laid upon the premises of the German theorist W. Iser, who proposes a model of reader- text interaction in order for a dynamic meaning to be brought about. He maintains every text contains some gaps, waiting to be filled by the reader .Next, in order to apply the Iserian theories upon James’s text; a survey of the scholarly responses is presented. In the era following the publication of the story, the critics mainly have had an impressionistic reading of it. Later, after the publication of Edmund Wilson’s article, they tried to render either an apparitionist reading or a non-apparitionist one of the text. In the fifties and sixties, the concentration has been intended to be on the structure and inherent ambiguity of the story. Following this, the potentials waiting for actualization are studied. The gaps are explored with respect to the complex frame of narration, unconventionalities, contradictory speeches and actions of the characters, and uncertain language. Then, the process of the actualization of the responses by the real reader is analyzed through examining two famous versions of the novella adaptations: Jack Clayton’s The Innocents and Ben Bolt’s The Turn of the Screw. This examination reveals how the two directors as two readers have filled in the blanks and produced two quite different films. Key words: reader-response criticism, W. Iser, gaps, apparitionist, non-apparitionist, ambiguity, adaptation.