عنوان پایاننامه
صایب رنگین خیال
- رشته تحصیلی
- زبان و ادبیات فارسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 9438;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 50079
- تاریخ دفاع
- ۲۹ شهریور ۱۳۹۰
- دانشجو
- محیا ستوده نیا
- استاد راهنما
- میترا گلچین
- چکیده
- عنصر رنگ به عنوان گسترده ترین حوزه محسوسات انسانی (از آنجاکه فعالترین حس انسان، حس بینایی اوست) در تصویرهای شاعرانه سهم عمده¬ای دارد و از قدیم ترین ایام مجازها و استعاره های خاصی از رهگذر توسعه دادن رنگ در غیر مورد طبیعی خود ، در زبان وجود داشته است. چنانکه بسیاری از امور معنوی که به حس بینایی در نمی آیند، با صفتی که از صفات رنگ¬هاست نشان داده شده¬اند . حتی تعبیرات ساده و پیش¬پا افتاده¬ای از قبیل « سخن رنگین » را اگر به دقت بنگریم در می¬یابیم که از توسعه در همان رهگذار به وجود آمده است. این توسعه زمینه رنگ به نیروی تخیل در صور خیال شاعران سبک هندی (سبک اصفهانی) چشمگیر است. شاعران این دوره بسیاری از امور انتزاعی را به رنگهای مختلف وصف می کنند؛ از این رو درک مضمون رنگ به منظور شناخت و فهم آثار این دوره از ادب فارسی ضرورت می یابد. بی شک نام صائب، پس از فحول اربعه فرهنگ و ادب ایران زمین، یعنی فرودسی، مولوی، سعدی و حافظ، در ردیف نام سنایی، خاقانی، نظامی و عطار به عنوان قله های سرافراز ادبیات فارسی و در زمره شاعران همیشه جاوید قابل ثبت است. با توجه به این مهم و با نظر به حجم قابل ملاحظه¬ای که از سروده های صائب در دست است، در این پژوهش به بررسی رنگ و بازتابهای آن در غزلیات وی می پردازیم. از آنجا که تبیین جایگاه رنگ در فرهنگ، اسطوره و باورهای گوناگون ضروری به نظر می رسید، طی فصل مجزایی به این موضوع پرداخته شد. همچنین برای آشنایی بیشتر با مولانا صائب و شیوه شاعری او فصل دیگری با عنوان «صائب در آیینه صائب» در این پژوهش جای داده شد.