عنوان پایاننامه
عوامل فردی و آموزشی موثر بر صلاحیت بالینی دانشجویان پرستاری
- رشته تحصیلی
- تحقیقات آموزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 50664;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-1705
- تاریخ دفاع
- ۳۰ شهریور ۱۳۹۰
- دانشجو
- اکرم قدرتی
- استاد راهنما
- رضوان حکیم زاده
- چکیده
- هدف این تحقیق بررسی عوامل فردی وآموزشی مرتبط با کسب صلاحیت بالینی دانشجویان پرستاری میباشد. برای انجام این پژوهش، ابتدا شماری ازمطالعات انجام شده و نظریه های مرتبط با موضوع بررسی شد. جامعه آماری این پژوهش دانشجویان پرستاری دانشگاههای علوم پزشکی استان خراسان رضوی بود. با روش سرشماری و ابزار پرسشنامه ، 162 نفر از دانشجویان پرستاری در سه دانشگاه علوم پزشکی استان خراسان رضوی که به عرصه کار بالینی رسیده اند، مورد پرسش قرار گرفتند. آمار استنباطی مورد استفاده برای تحلیل داده ها شامل آزمون تی مستقل، آزمون همبستگی و رگرسیون چندگانه است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که متغیرهای مستقل محیط یادگیری بالینی ،ادراک از برنامه درسی ، باورهای خودکار آمدی و علاقه، همبستگی مثبت و معناداری با متغیر صلاحیت بالینی دارند. به عبارتی با افزایش این متغیرها، میزان کسب صلاحیت بالینی افزایش مییابد. زنان نیز به طور معناداری صلاحیت بالینی بالاتری کسب کرده بودند. رابطه معناداری بین متغیرهای سن ، تجربه قبلی و انتظار پیامد با صلاحیت بالینی یافت نشد. همچنین نتایج در تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که در مجموع متغیرهای محیط یادگیری بالینی ، جنسیت، باورهای خودکارآمدی و برنامه درسی 3/31 درصد از تغییرات صلاحیت بالینی را تبیین مینمایند. کلید واژه:صلاحیت بالینی،آموزش پرستاری،تحقیقات آموزشی
- Abstract
- The aim of this research was studying the educational and individual factors related to clinical competence of nursing students. For this purpose, first it was reviewed studies and theories related to the subject. Statistical society of this research was nursing students in Medical Sciences Universities of KHorasan Razavi. Using census method and questioner technique, 162 nursing students in three Medical Sciences Universities of KHorasan Razavi, were interviewed. The statistics such as Pearson correlation, Regression, were used. Results showed that there was a positive and significant relationship between independent variables including clinical learning environment, curricular, self efficacy beliefs, as well as interest, and dependent variable. Women significantly have accessed more clinical competence. There was not significant relationship between variables such as age, before experience, as well as expectancy, and dependent variable. The Regression analysis results showed that in total, clinical learning environment, gender, self efficacy beliefs and curricular variables explained 31/3 percent of the variance clinical competence as dependent variable.